More Discussions for this daf
1. how a woman without hands does chalitza 2. statement of Rav S'chora 3. 4 Death Penalties
4. Order of Capital Punishments in the Gemara 5. 6.
7. 8. כהן גדול משמש בשמונה כלים
 דיונים על הדף - סנהדרין מט
1. בעילום שם שואל:

מדוע כלים, ולא בגדים.

בעילום שם

2. הכולל משיב:

באמת מצאנו שלפעמים הם נקראים בגדים בלשון חז"ל עי' ויקרא רבה פ"י ס"ו וז"ל דתנן כהן גדול משמש בשמנה בגדים ע"כ הרי כשהמדרש מביא את המשנה הזאת הוא משתמש במילה בגדים לא כלים אמנם יש לפרש המילה כלים שמובאת אצלנו כי באמת גם בגד הוא כלי וזה נפקא מינא למשל לענין טומאה וטהרה עי' שבת כח: במשנה ברש"י (ד"ה טמאה) שבגד הוא כלי ומקבל טומאה אם היה שלש על שלש וגם נפקא מינא כי בגדי כהנה יש להם קדושת כלי המקדש והרמב"ם הביא הלכות בגדי כהנה בהלכות כלי המקדש פ"ח עד פ"י כי בגדי כהנה הם כלים קדושים שהכהן משתמש בהם כדרך שמשתמשים בכלי.

כל טוב

דוד בלום

3. הכולל מוסיף:

דברי תורה מהגרח"ק זצ"ל-

לאות הכרת הטוב על כל מה שנהנינו כל השנים בכולל ובכל מקום מהתורה של הגרח"ק זצ"ל חשבתי להציג כאן שאלה ששמעתי אחרי הפטירה שנשאל הגרח"ק שנוגע במקצת לשאלה הנ"ל.

הנה עי' מ"ב סי' קנ"ח ס"ק מ"ה וז"ל, כתב המ"א בשם התשב"ץ לא ינגב ידיו בחלוקו שקשה לשכחה, ועיין בפמ"ג שמסתפק אם דוקא חלוקו או כל בגדיו במשמע, ע"כ.

ושמעתי שנשאל הגרח"ק זצ"ל האם האיסור לנגב ידיו בבגדיו זה דוקא כשלובש את הבגדים או אפילו אם הבגדים כעת אינם עליו?

ובאותו זמן שנשאל עמד הגרח"ק ליד ארון ספרים שהיה בתוכו ש"ס והוא הצביע על כל מסכת ועבר מאחד לשני עד שהצביע על כל מסכת בש"ס אבל לא פתח שום מסכת, ובסוף אחרי זמן קצר של מחשבה אמר הנה בכל מקום בש"ס שכתוב "כליו" (והכוונה לבגדים) זה בין אם לובש את הבגדים בין אם לא לובש, משא"כ בכל מקום שכתוב "בגדיו" זה רק בשעה שלובש את הבגדים. ולפ"ז יכול לנגב ידיו בבגדים כשאינו לבוש בהם עד כאן שמעתי.

[ומצאתי בס"ד בארחות רבנו מהדורה חדשה ח"ד עמ' קמב אות ו שפעם הסטייפלער זצ"ל הלך למקוה ושכחו להביא מגבת והסטייפלער ניגב ידיו בגופייה שפשט].

והנה ע"פ הנ"ל רציתי ליישב הערה שהיתה לי פעם דעי' נגעים פי"ג מ"ט (והובא בעירובין ד.) וז"ל מי שנכנס לבית המנוגע וכליו על כתפיו וגו'. ולא הבנתי למה בטהרות פ"ה ה"ז תנן מי שישב ברה"ר ובא אחד ודרס על בגדיו, ע"כ. ולמה שינה הלשון ותנן בגדיו במקום כליו. אבל עתה ע"פ הגרח"ק י"ל דתנן וכליו על כתפיו כי אינו לבוש בהם אלא הם מונחים על כתפיו שלא כדרך לבישה, לכן לא שייך לכתוב בגדיו משא"כ במי שישב ברה"ר מיירי שאחד דרס על בגדיו בעודו לבוש בהם.

והנה עכ"פ למדנו ש"כלים" זה מילה יותר כללית, ואולי מש"ה איתא בסנהדרין מט: שכהן גדול משמש בשמנה כלים לרמז שיש לבגדים קדושה בין כשלבוש בהם בין כשאינו לבוש בהם.

כל טוב

דוד בלום