לכ' התלמידי חכמים העצומים של כולל עיון הדף שליט"א
מד., הנה בר"ן מבואר דאם אדם הפקיר שדהו, וזכה בו אחר, לר' יוסי דס"ל הפקר כמתנה פטורה מן המעשר, ואף שלא היה זמן מסוים שלא היה בעלים, אלא יצא מרשות הראשון לרשות השני, מכל מקום נפטרה על ידי עצם הדין של יד הכל שוין בו וא"כ יש לתמוה, אם הוא עצמו חזר בו אחר ג' ימים, אמאי חייבת במעשר, והרי היה יד הכל שוין בו?
אברהם יוסף שווארץ
לפי הר"ן גם אם זכה אחר לא חל ההפקר בתוך ג' ימים וחייב במעשרות. וא"כ בתוך ג' לא חשיב יד הכל שוין בו.
יוסי בן ארזה
שלום וברכה
מי שלא הפקיר ורק נתן רשות לאחרים לזכות לא נפטר מתרו"מ, הגם שיד הכול ממשמשת בו, ורק כשהדבר נפקע מבעלותו פטרתו תורה (ובירושלמי ריש מעשרות דרשוהו מ'דגנך'). על כן כשחזר בו קודם שזכה אחר לא חל ההפקר ולא יצא הדבר מרשותו. רק כשזכה אחר פקעה בעלותו.
יוסי בן ארזה