וכי ההוא דאתא לקמיה דרבא אמר ליה מהו לממהל בשבתא אמר ליה שפיר דמי בתר דנפק אמר רבא ס"ד דההוא גברא לא ידע דשרי לממהל בשבתא אזל בתריה אמר ליה אימא לי איזי גופא דעובדא היכי הוה אמר ליה שמעית ולד דצויץ אפניא דמעלי שבתא ולא אתיליד עד שבתא אמר ליה האי הוציא ראשו חוץ לפרוזדור הוא והוי מילה שלא בזמנה וכל מילה שלא בזמנה אין מחללין עליה את השבת
לכאורה קשה, הרי הול״ל ״תעשה המילה בערב שבת״ ומדוע אמר רבא שלא תעשה המילה בשבת?
תודה,
שמואל
מילה שלא בזמנה בשבת הוא איסור דאורייתא של חיוב מיתה בחילול שבת, לכן קודם צריך להפריש מאיסור זה, משא"כ מילה בזמנה ביום ששי הוא מצות עשה ואם לא יעשה המילה ביום ששי הוי ביטול מ"ע וזה יותר קל מחילול שבת. והנה קודם כתוב "סור מרע" ורק אח"כ כתוב "ועשה טוב", וא"כ קודם צריך להזהירו לא לעבור על חילול שבת ואח"כ יזרזו לקיים מילה בזמנה.
כל טוב
דוד בלום
ישר כח.
וחשבתי לומר שבא אצלו ביום השבת. ושוב ראיתי בספר חידושי רבי ידידיה טיאה וייל מש״כ בזה. ע״ש. ועיין בספר שערים מצויינים בהלכה ובספר ביכורי משה.