אשמח במקור.
למשל שנים העידו על אחד שחייב מלקות ונמצאו זוממין ואח"כ הוזמו כת שניה ונמצא שכת שניה רצו לחייב שני עדים מלקות. כמה מלקות נותנים לכת שניה. ארבעים או שמונים
שמואל דוד בערקאוויטש
נלענ"ד דדי בארבעים דהנה עי' מכות ה. במתנ' משלשין בממון ואין משלשין במכות, ופי' צפנת פענח שם ד"ה מלקות (הובא במתיבתא) משום שבמלקות השיעור של ל"ט מלקות אינו שיעור של כל המלקות ביחד אלא הוא שיעור עצמי ובפחות משיעור של ל"ט אין כאן מלקות כלל וכאילו לא קיבל כלל מלקות, עיי"ש.
א"כ נלענ"ד לפ"ז בציור של כתר"ה שליט"א אע"פ שכל אחד מן הכת השניה רצה לחייב כל עד ארבעים, וא"כ היה מקום לומר שכל עד מן הכת השניה צריך לקבל שמנים כמספר המלקות שרצה לחייב בסך הכל, מ"מ באמת אינו כן אלא די לתת לכ"א מן העדים זוממים רק ארבעים, והוא משום שבעיקרון מן הסברא אין טעם לחייב עדים זוממים יותר מן העונש שרצו לגרום כמו שמצינו בממון שלא מחייבים אותם יותר ממה שרצו להפסיד. וא"כ שני העדים ביחד רצו לחייב סה"כ שמנים מכות וא"כ עכשיו שנמצאו זוממים די שיקבלו בין שניהם שמנים. והדין של אין משלשין במכות מתקיים בכה"ג, כי אין משלשין במכות פי' שאסור לתת פחות מל"ט מלקות, אבל עכשיו שכ"א מקבל ל"ט שפיר דמי אע"פ שהוא רצה לגרום שמנים, כנלענ"ד.
כל טוב
דוד בלום