לכבוד מו"ר הרה"ג רב מרדכי ורב דוד שליט"א
מכות דף ד: רש"י עדים זוממין אין צריכין התראה בכתובות אמרינן טעמא באלו נערות (דף לג.) נתרי בהו אימת כו' אבל כל שאר עונשין בב"ד "של מטה" צריכין התראה
יש לעיין מדוע הדגיש רש"י ב"ד של מטה ומה כוונתו בזה
החותם בכבוד רב,
שמואל דוד בערקאוויטש
מבואר בהרבה מקומות שבבית דין של מעלה חייבים עונש גם בלי התראה, למשל עי' במשניות תרומות ריש פ"ז האוכל תרומה מזיד, וכתב הברטנורה דגם בלא התראה חייב מיתה בידי שמים. והנה עי' לקמן ו: שלא ניתנה התראה אלא להבחין בין שוגג למזיד משא"כ בדיני שמים הרי האדם יראה לעינים וה' יראה ללבב (שמואל א:טז:ז) כי הקב"ה יודע מה כוונתו של כל אדם. לכן אם הוא באמת מזיד יקבל עונש בדיני שמים גם בלי התראה.
כל טוב
דוד בלום
הבנתי, אבל עדיין ק"ק מדוע צריך רש"י להדגיש את זה
נלע"ד שרש"י כאן מלמד אותנו שבאמת יש שני עונשים בעולם יש עונש בב"ד של מטה ויש גם עונש בב"ד של מעלה לכן רש"י מדגיש שאם אין התראה לא מקבלים עונש בב"ד של מטה, אבל בב"ד של מעלה לא ינקה מן הדין.
כל טוב
דוד בלום