דף לו: משנה. ואלו שאין להן קנס הבא על הגיורת ועל השבויה ועל השפחה שנפדו ושנתגיירו ושנשתחררו יתירות על בנות שלש שנים ויום אחד.
ויש לדעת מה דינן של נערות שנפדו ושנתגיירו ושנשתחררו כשהן בנות שלש שנים ויום אחד.
מהמשנה בדף כט. אלו נערות שיש להן קנס וכו' הבא על הגיורת ועל השבויה ועל השפחה שנפדו ושנתגיירו ושנשתחררו פחותות מבנות שלש שנים ויום אחד, משמע רק פחותות מבנות שלש שנים ויום אחד יש להן קנס אבל בנות שלש ויום אחד אין להן קנס, ואילו מהמשנה כאן בדף לו: משמע שדווקא יתירות משלש שנים ויום אחד אין להן קנס, אבל בנות שלש שנים ויום אחד יש להן קנס..
אלא מהא ליכא למשמע מינה (ברכות כה. וש"נ)
כן יש לדעת את אופן המני' המדויק.
בברכה,
יוסף שמידט
ביבמות ס' מבואר שרק פחות מבת' ג' בתוליה חוזרים, אבל בת ג' - כלומר שנכנסה לשנתה הרביעית - לא.
ובאשר לדקדוק לשון המשנה כתב בפירוש מלאכת שלמה (פ"א מ"ד), וז"ל:
לאו דוקא 'יתרות' דהוא הדין בתחלת היותן בת שלש שנים ויום אחד אלא אגב דתני ברישא פחותות קתני בסיפא יתרות כנלע"ד.
וכ"כ הרש"ש יא,ב והוסיף שכיוצא בזה אמרו בעירובין טז. (והטעם, כי בדרך כלל הסיפא באה אגב הרישא אבל לא להיפך).
בברכה. יוסי בן ארזה