לא. זה אומר של אבותי וזה אומר של אבותי, זה אייתי סהדי דאבהתיה ודאכלה שני חזקה, וזה אייתי דאכלה שני חזקה, אמר רב נחמן אוקי חזקה להדי חזקה
הנה משמעות דברי הגמרא הוא דלתרויהו איכא חזקה מעלייתא, וממילא אוקי חזקה להדי חזקה
ויש לתמוה לדעת היש אומרים המובאים בריטב"א בתחילת הפרק, והמאירי, דלא אמרינן חזקת ג' שנים אלא להחזיק המוחזק, אבל לא להוציא מידי מרא קמא או שלישי שמוחזק בה, א"כ הכא בע"כ דוקא אחד הוא מוזחק, וליכא חזקה בהדי חזקה.
שלום
כאן אין יודעים מי המוחזק, שכל אחד טוען שהוא המוחזק. ואין משמעות במה שאדם מסוים נמצא ברגע זה על הקרקע.
יוסי בן ארזה
לכ' הגאון האדיר ר' יוסי בן ארזה
עיקר ההלכה שכתבת "ואין משמעות במה שאדם מסוים נמצא ברגע זה על הקרקע." תלויה באשלי רברבי, ואכן כן דעת הריטב"א ורוב ראשונים, דסבירא להו דליכא דיני מוחזק בקרקע
אכן דעת "יש האומר" המובא בריטב"א, וכן דעת המאירי היא שאין חזקה מועלת אלא לאוקמי ארעא ביד המחזיק כשהוא בתוכה" - דהיינו דיש משמעות למה שאדם מסוים מחזיק בקרקע , ודבר זו נצרכת לדון על פי חזקה.
[וכמדמוני שבחידושי ר' נחום נקט דבזה פליג הריטב"א, דהיינו דלקושטא דמילתא מודי לשאר ראשונים דאין חזקת ג' שנים מוציאה מיד המוחזק, אלא דס"ל דליכא משמעות במה שאדם מסוים מחזיק בקרקע, ואף אם המרא קמא נמצא דקרקע, אינו נקרא מוזחק מחמת זה. ]
גם דברי תוס' בסוגיין [ד"ה אנן] מראים דס"ל שיש מעלה מסוימת להמוחזק בקרקע,
ואם אין יודעים מי המוזחק, וכמו שכתבת, א"כ לדעת הני ראושנים לכאורה לא אזלינן בתר חזקה כלל, ומאי קאמר רב נחמן "אוקמי חזקה להדי חזקה"
בברכת התורה
זה ייתכן למי שמחזיק ממש והמפתח בידו, ואין אחר יכול להיכנס, אבל אפשר שהגמרא כאן לא מדברת במקרה כזה, אלא כל אחד יכול להיכנס כל רגע, ולכן אין נפ"מ אם אחד מהם נכנס ברגע זה.
יוסי בן ארזה