גיטין דף ל.
רש״י ד״ה עשו את שאינו זוכה כזוכה - במקומות הרבה מפני תקנה עשו כן לרבי יוסי בהניזקין (לקמן דף נט:) עני המנקף בראש הזית ומצודות חיות ועופות ומציאת חרש ובבכורות (דף יח:) כל שחליפיו ביד כהן פטור מן המתנות ובגמרא דשנים אוחזין (ב"מ דף יב:) השוכר את הפועל ילקט בנו אחריו דאף על פי.שאין זכיה לקטן עשאוהו כזוכה ובכולן י"ל מפני תקנה עשו:
יש לעיין קצת מדוע הקדים רש״י לציין למסכת בכורות קודם מסכת בבא מציעא.ועוד ק״ק מדוע אצל בכורות לא ציין לשם הפרק ואצל בבא מציעא ציין לפרק שנים אוחזין וגם הוסיף ״גמרא״ דשנים אוחזין וצ״ע בכל זה.
החותם בכבוד רב,
שמואל דוד בערקאויטש
שלום ר׳ שמואל דוד,
יישר כח על קושייתך.
אני יכול לשער שהפשט בלשון רש״י הוא כך. בבכורות, מדובר בפשט במשנה שם, בעוד בבא מציעא מדובר בפשט בברייתא. ואפשר לפי זה ליישב שרש״י הקדים את המשנה בבכורות לגמרא בבא מציעא, וכן, הזכיר בכורות כמסכתא דמשניות, וגמרא הוא קורא לגמרת שנים אוחזין. אבל צריך עוד לעיין בכל לשונות רש״י בש״ס אם הוא נוהג בקריאת מסכתות או פרקים לשיטתו.
כל טוב,
אהרן שטיינר