שקלים ג. מנין שהיא פטורה מן המעשרות. ובקרבן העדה שביד ב"ד להפקיר שדה שתהא פטורה מן המעשרות, ובתקלין חדתין, אבל לא להפקיע זכתא דלויים.
לא הבנתי כלל, אם יד הכל שוה בו הריהו בודאי פטור מן המעשרות, ומה לי הפקירו הדיוט ומה לי הפקירו בית דין
עוד צ"ע א"ר אבון לית את שמע מינה כלום, שומרהו שיביאו בחידושו, אם מעיקרא לא ידעה להאי קרא א"כ איך נוכל לדחות פסח ושאר מועדים, ואם ידעו מהאי קרא הרי הוא שביעית מן התורה וכמו שביארו המפרשים כאן?
שווארץ
א) עי' ר"ן נדרים מד: ד"ה ופרכי' שלא באו חכמים להקל ולפטור מן המעשר מה שהוא חייב בו מן התורה ועי' קובץ שעורים ח"ב סי' יד.
ב) עי' כלי חמדה פרשת בא עמ' 163 ד"ה לכן בדעת ריטב"א חולין קא: שאם בית דין לא מעברין את החודש אינו מקודש כלל אם כן כשעיברוהו בטעות הרי לא קראו חודש המעובר אדר אבל הוא גם אינו ניסן כיון שלא קידשוהו בתורת ניסן א"כ לא אכלו חמץ בפסח.
קיץ בריא
דוד בלום
לכ' הג"ר דוד בלום שליט"א
לא הבנתי.
א) אם דבר הוא מופקר בפועל ויד כולם שוה בו לכאורה הוא פטור ממעשר מ התורה?
ב) אם החודש המחודש הזה אינה לא אדר ולא ניסן, לכארוה מכל מקום חודש הבא אחריה היא ניסן, וכהנה עד אלול וראש השנה, וסוף כל סוף אין השנה כלה עד תשרי, ונמצא שיש י"ג חדשים של שנת המשיטה, אלא שא' מהן אינה אדר
א) עיי"ש בקובץ שעורים ח"ב סי' י"ד סק"ה דלא סגי שיהיה הפקר לענין ממון אלא בעינן שיהא הפקר לענין קדושה.
ב) אה"נ יש י"ג חדשים של שנת השמיטה נהי דלכתחילה אסור שיהיו י"ג חדשים של שנת השמיטה אבל בדיעבד חל.
יישר כח
דוד בלום
לכ' הג"ר דוד בלום שליט"א
לכ' הרב בלום
א) אסתכל שם בלי נדר
ב) אם כן הדרא קושיין לדוכתין, דהמקשה בודאי ידע שהוא משיטה דאורייתא?
ב) הכלי חמדה כתב שכשיהיה אלול לפי קידוש בית דין הוא כבר שנה שמינית מן התורה והחודש הי"ג של שנת השמיטה הוא רק שמיטה מדרבנן.
שבוע טוב
דוד בלום