המפרשים (תוספות ועוד) מנסים להסביר בדרכים שונות מדוע ר' יהודה בן בתירא לא עלה לירושלים להקריב את הפסח. לעניות דעתי אפשר לדייק מהמילה "פסחים" המוזכרת בגמרא שאותו נכרי עלה בפסח שני (עי' תוס' ריש ע"פ.
הערה נכונה. מיהו לא יעלה בזה ארוכה לקושיית התוס' ותוס' רבינו פרץ, דודאי משמע בסוגיין שאף פעם לא עלה לרגל, מדלא פחד הנכרי לגלות לריב'ב את הסוד! ואמאי לא פחד שיגלה לאחרים לשנה האחרת כשיעלו שניהם לרגל.
מ. קורנפלד