בס"ד יום א' ג' כסלו תשפ"ב
דף כט. והיה כאשר ירים משה ידו וגבר ישראל וגו' וכי ידיו של משה עושות מלחמה או שוברות מלחמה אלא לומר לך כל זמן שהיו ישראל מסתכלין כלפי מעלה ומשעבדין את לבם לאביהם שבשמים היו מתגברים ואם לאו היו נופלים כיוצא בדבר אתה אומר עשה לך שרף ושים אותו על נס והיה כל הנשוך וראה אותו וחי וכי נחש ממית או נחש מחיה אלא בזמן שישראל מסתכלין כלפי מעלה ומשעבדין את לבם לאביהם שבשמים היו מתרפאין ואם לאו היו נימוקים.
בכל המשנה 'טוב' קודם ל'מוטב', 'עושות מלחמה או שוברות מלחמה', 'היו מתגברים ואם לאו היו נופלים', 'היו מתרפאין ואם לאו היו נימוקים', חוץ מ'וכי נחש ממית או נחש מחיה', היכן ש'מוטב' קודם ל'טוב', ויש להבין מדוע. ובפרט שבפסוק כתוב 'והיה כל הנשוך וראה אותו וחי', הפסוק מזכיר רק 'וחי'.
פירוש הדואר
אם אין הקושיא מופיעה במקור קדום כל הזכויות לקושיא שמורות.
שלום
נ"ל שטעם שינוי הסדר כי באמת הנחש ממית. וזהו ששאלו וכי הנחש ממית - כי שאנו יודעים - או מחיה?
בברכה. יוסי בן ארזה
גם יש לומר שרצה לסיים בדבר טוב.