איך אביי סמך לכתחילה על הנס - הא קי"ל אין סומכין על הנס! ובעצם, מהו הגדרתו של "אין סומכין על הנס" ?
שכמ"ה
אהרן ברכה, מילנו איטליה
אין סומכין על הנס, פי' שאין למנוע מלעשות השתדלות (כל אחד לפי מדריגתו) ולסמוך שהקב"ה יעזור לו. וכשהאדם יעשה את שלו, הקב"ה ישלים הענין וישלח עזרתו.
לפי זה לא היה שייך כאן "אין סומכין על הנס", והלא אביי לא מנע את עצמו מלעשות כלום.
חוץ מזה, המהרש"א באגדות ביאר שהנס שרמז אליו ר' יעקב היינו הספק שמא היה הקב"ה עוזר לו בלי תפילה, אבל אביי היה יודע שר' יעקב יתפלל, וא"כ זכותו יחד עם תפילתו לא היה נקרא נס (עיין שם)
בברכת כל טוב
אליעזר קרייזלר