שלום וברכה לכם,
נראה דיש הבדל בין בייתוסים וכותים. ורציתי לברר היטב הענין דמשמע שהבייתוסים (שהם תלמידי בייתוס שהי' תלמיד של אנטיגנוס) נחשבים כישראל מ"מ, מכיון דקיבלו עדות של ההוא שלהם, ו"לצורך" עשו כדמשמע ברש"י ותוס' ד"ה להטעות את חכמים. ומשמע שהולכים אחרי תורה שבכתב בלבד מרש"י, אולם מדרשה שמביא תוס' כתירוץ משמע שמקבלין אפי' הדרשות. וצ"ב. ועוד נראה דהכותים רצו רק לקלקל ולא היתה להם סיבה להקדים החדש אלא מתוך רוע לב. ורציתי לדעת אם זה מכוון.
שכמ"ה
שבת שלום ומבורך
הקטן אהרן ברכה הי"ו, מילן יע"א, אטליא
לכבוד אהרון
שלום וברכה. אני מסכים עם דבריך שיש הבדל בין הבייתוסים לכותים, אבל בכ"ז אין לנו הרבה מידע על הבייתוסין, ובאיזה מידה קיבלו דרשות ובאיזה לא. ההבדל העיקרי לדעתי הוא שהבייתוסין כפופין למה שקורה בירושלים, ועל פי החלטת הסנהדרין בירושלים הם יצייתו למרות שלדעתם ההחלטה שגויה. הכותים לעומת זאת יושבים סביב למרכז שלהם בהר גריזים ומקדשים את החודש לפי ראות עיניהם וזה ברור מהתוספתא בפסחים (פ"ב הל"א). אני נוטה לקבל את דבריך שהסיבה להטעיית הכותים היה רק לשבש את הסדר אצלינו, שלא כמו המקרה של הבייתוסין.
כל טוב.
י לנדי