סוטה כב.
רש״י ד״ה ה"ז ע"ה - שחשוד על המעשרות ועל הטהרות.
ובד״ה איזהו עם הארץ - שנחשד על הטהרות ועל המעשרות ומוחזק מגעו טמא
יש לעיין,
א) מדוע שינה בסדר, מתחילה נקט מעשר ואח״כ טהרות ולבסוף טהרות ואחר כך מעשר
ב) מדוע בד״ה איזהו הוסיף ״ומוחזק מגעו טמא״
ג)
רש״י ד״ה בראת צדיקים - לנחול ג"ע. ובד"ה בראת רשעים - לירש גיהנם
צ״ע בשינוי הלשון ״נחלה״ ״ירושה״
החותם בכבוד גדול,
שמואל דוד בערקאוויטש
א) כפי שראינו כמה פעמים בעבר, דרכו של רש"י לשנות הסדר וגם לגוון הלשון, וכדרך שהגמרא אומרת על התנאים דזמנין דתני הכי וזמנין דתני הכי.
ב) ולגבי התוספת 'מגעו טמא' כנראה רש"י רוצה להוסיף ללמדנו דין נוסף, ועשה זאת בפעם השנייה, וכדרך מלמד לתלמידים טוב, שבכל פעם מוסיף עוד ידיעה.
ג) אפשר עוד שלשון 'נחלה' נופל יותר בנחלה טובה, וכדכתיב 'להנחיל אהבי יש' ולא בדבר רע.
יוסי בן ארזה