לכ' חברי כולל עיון הדף החשובים, ה' יהיה עמכם
יז: כיון דכל המשמרות שוין ברגל,
מובאר ברש"י דהוא מדיני הרגל נקרא שאותם ימים הם ימי משמרתו
יל"ע לשיטת הרמבם דההיתר לכהן לשתות יין האידנא הוא שקלקולו הוא תקנתו, שאינו יודע משמרתו, א"כ לתנא זו ייאסרו כל הכהנים לשתות יין ברגל?
בתודה מורבה על כל התשובות
שווארץ
י"ל שלא גזרו לבטל מצות שמחת הרגל.
(גם יל"ע אם מחנכים המקדש ברגל, ושמא אין עושים כן או עכ"פ לא מסתבר שייבנה ביד"ש ברגל משום עירוב שמחה בשמחה. וצ"ע).
יוסי בן ארזה
תודה רבה.
עוד צ"ע מגמרא ריש יומא, דאיתא התם דאין לעשות פרישה כשאין אנו יודעים איזה כהן מקריב, ומתרץ בקרבן יחיד אולי נפריש משמר שלם
ושוב מקשה מקרבנות הרגל.
כפי המבואר ברש"י אצלינו דכל כהנים נקראו כהני משמר ברגל הדרא קושיין לדוכתין איזה כהן נפריש?
כל כהן שירצה לעבוד ברגל יצטרך פרישה, ומי שלא יפרוש לא יעבוד.
הגמ' שם מקשה "מי ידעינן איזה כהן צריך פרישה" ומתרץ דאולי עבדינן פרישה לכולי בית אב, ומבואר להדיא דקשה לומר דעבדינן פרישה לכל הכהנים, או דכל הרוצה לעבוד יעשה פרישה
ועדיין צ"ע להבנת רש"י דכל הכהנים נכללים לאותם ימים בכלל כהני המשמר
שם הסברא היא כיון דלא ידעינן איזה כהן יעבוד, חוששים שמא לא יימצאו כהנים שפרשו, שהרי לא היטלת פרישה על אף כהן מסוים. משא"כ ברגלים שיש בית אב קבוע, אלא שגם כהנים אחרים יכולים לעבוד, בזה שפיר י"ל שרק מי שרוצה לעבוד יפרוש, ואין לחוש שמא לא יימצאו מקריבים.
יוסי בן ארזה