שטרי אירוסין החתן נותן שכר והק' בגמרא פשיטא, ותי' לא צריכא דאפילו צורבא מרבנן דניחא ליה לחמוהי לקרוביה.
וצע"ק מדוע תירץ הגמרא דוקא בצורבא מרבנן הרי יש לומר בפשיטות דאע"ג שטב למיתב טן דו מ"מ החתן צריך ליתן שכר
שמואל דוד בערקאוויטש
נלענ"ד לתרץ ע"פ פסחים מט: לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא בת תלמיד חכם, ע"כ. הרי שמצוה להוציא הרבה כסף כדי להכנס למשפחה של תלמידי חכמים. ועי' כתובות קיא: כל המשיא בתו לת"ח וגו' והמהנה ת"ח מנכסיו מעלה עליו הכתוב כאילו מדבק בשכינה, עיי"ש, וכן מובא ברמב"ם הל' איסורי ביאה פכ"א הל"ב ישיא בתו לתלמיד חכם. ועי' ב"ב קט: לעולם ידבק אדם בטובים, ובעין משפט שם גם ציין לרמב"ם הנ"ל.
וא"כ לכאו' כשאדם משיא בתו לצורבא מרבנן ומבטיח לו הרבה כסף כיד ה' הטובה עליו וכצוואת חז"ל (ובזמננו למשל מתחחיב לקנות דירה עבור חתנו וגו') ודאי היה מקום לומר שאם השווער קונה דירה לחתנו קצת רחוק לומר שיטיל על החתן השכר המועט של שטרי אירוסין, קמ"ל הגמ' כאן שאעפ"כ החתן נותן השכר.
כל טוב
דוד בלום