מכות טז. ורבי יוחנן נמי הא ודאי לאו שאין בו מעשה הוא סבר לה כי הא דאמר רב אידי בר אבין אמר רב עמרם א"ר יצחק א"ר יוחנן ר' יהודה אומר משום רבי יוסי הגלילי
לכאורה הלשון ק"ק שרב יוחנן סבר לה כמו שאמר הוא בעצמו. וצ"ע.
האם מצינו כן בעוד מקומות?
שמואל דוד בערקאוויטש
לכאו' י"ל מכיון שמצינו בכמה מקומות אמוראי נינהו ואליבא דרבי יוחנן (עי' גיטין פא: ועוד), א"כ היה אפשר לומר שמה שאמר כאן רבי יצחק בשם רבי יוחנן אינו מוסכם לכ"ע שכן ס"ל לרבי יוחנן, לכן קמ"ל כאן שמה דאיתא בסוגיין שרבי יוחנן ס"ל לאו שאין בו מעשה אין לוקין עליו זה מתאים עם מה שאמר רבי יצחק בשם רבי יוחנן.
עוד י"ל שמ"ש כאן בגמ' סבר לה כי הא וגו' א"ר יוחנן הוי כמו ואזדא רבי יוחנן לטעמיה שמצינו בכמה מקומות (עי' ב"מ מז: ושבת סא. ועוד), או דילמא י"ל דהוי דומיא דשבת מה: א"ר יוחנן אמרו הלכה כרבי שמעון אמרו וליה לא סבירא ליה, עיי"ש. וגם בסוגיין י"ל שמ"ש א"ר יוחנן אומר היה ר' יהודה וגו' פי' אומר היה וליה לא ס"ל ליה, וצ"ע.
יישר כח
דוד בלום