אבל זכור לי שכתוב במקום אחר שהרוצה בן זכר ישנה
טוביה מרקוס
שלום,
הלא לפי האמת אין חשש בדבר, משום דנמלך הוא, כמו שאמרו בסוגיא. ועל כן אמרו (עירובין ק) יבעול וישנה.
יוסי בן ארזה
לא, אין הוא נמלך שם, שהרי מתחילה הוא יודע שהוא ישנה, וחזרה הקושיא לדוכתא.
ולא עוד, אלא שבעל המאמר ישנה, הוא רבא, וכאן בסוגיא כתוב במפורש שרבא חושש לזוגות בשתיים, רק בארבעה לא.
נראה לי שגם אם הוא מתכנן מראש זה בגדר 'נמלך' מפני שכל מעשה עומד בפני עצמו וצריך שהות עד שיעשה המעשה הבא. ואין זה כ'נמלך' לענין ברכות הנהנין שעניינו הסח הדעת, אלא הענין הוא שכל מעשה עומד בפני עצמו.
וכדומה לענין ד' כוסות שאמרו תקינו רבנן דרך חירות וכל חד מצוה באפי נפשה. ונראה שהכוונה שכל כוס שותהו כאילו הוא יחיד (וזה הפירוש במה שהוסיפו 'דרך חירות', כמי ששותה מתוך חירות ואין לו אלא אותה הכוס ולא חושב על הכוס הבאה שחייב לשתותה).
בברכה.
יוסי בן ארזה
שלום.
א"כ מדוע מתרץ רבא - שוב, רבא בעצמו - 'כוס של ברכה מצטרף לטובה ואינו מצטרף לרעה', הי' לו לתרץ שהוא 'נמלך'.
בברכה,
מרדכי שווימער
יתכן שרבא אינו סובר שכל כוס מצוה באנפי נפשה אלא מצוה אחת. משא"כ בביאה מצד עצם המעשה הוא נפרד מהמעשה הבא.
יוסי בן ארזה