לכבוד מו"ר הרה"ג שליט"א אחדשה"ט
מנין לרבות פסולין "כגון" הלן והיוצא והטמא ושנשחט חוץ לזמנו וחוץ למקומו ושקבלו פסולין וזרקו את דמו והניתנין למטה שנתנן למעלה והניתנין למעלה שנתנן למטה והניתנין בחוץ שנתנן בפנים והניתנין בפנים שנתנן בחוץ ופסח וחטאת שנתנן שלא לשמן מנין ת"ל לא יביאנו לעשות כל המתקבל בפתח אהל מועד חייבין עליו בחוץ
מה כוונת הגמרא בלשון ״כגון״ ?
החותם בכבוד רב,
שמואל דוד בערקאוויטש
יש עוד פסולים שלא נזכרו כאן למשל שחט ביד שמאל
א) עי' ליקוטי הלכות לח"ח זצ"ל זבחים כד. (ד"ה המעכב) שהביא מרמב"ם פ"ה מביאת המקדש הי"ח שסתם וכתב דאין עבודה אלא בימין ואם עבד בשמאל פסול ובודאי בכלל זה כל ד' עבודות עיי"ש הרי ששחיטה בשמאל פסולה וזה חיזוק בס"ד למה שכתבתי לעיל שיש עוד פסולים שלא הוזכרו כאן והוא שנשחט בשמאל ולכן בברייתא כתוב כגון כי יש עוד דוגמאות שלא נזכרו בברייתא.
ב) וגם בברייתא רק נזכר שקיבלו פסולין וזרקו את דמו ולא נזכר שהוליכו פסולין ועי' תוי"ט לעיל פ"ט מ"ב (ד"ה שקבלו) משום שתחילת עבודה שבדם וסופה נקט ולא איצטריך למינקט הלך עיי"ש עכ"פ יש לנו עוד טעם למה נקט "כגון" בברייתא כי סו"ס הולכה לא נזכרה.
כל טוב
דוד בלום