הקשה הגמרא, שהיו שלוש ערים בארץ ושלוש ערים בעבר הירדן. ותירץ שיש הרבה רוצחים בגלעד. אחר כן, הקשה הגמרא שהיו הרוצחים בגבול הארץ יותר רחוקים מעיר מקלט לרוצחים שבאמצע ותירץ שיש הרבה רוצחים בשכם.
אז אם יש הרבה רוצחים בשכם וגם בגלעד התירוץ הראשונה אינו נראה גם בא"י ובעבר הירדן יש מקום עם הרבה רוצחים אבל בא"י מסתבר שיש עוד רוצחים בשאר הארץ ובעבר הירדן לא כן. אז שבנו לקשיא הראשונה.
גם כדאי לפרש שערי מבצר הם ערים גדולים ב"Point by Point Summary"
תודה,
סנדר קליין
אין משמעות בפסוק הראשון שמספר הרוחצים בגלעד היה קרוב לפי ארבע מבשאר שבטים, רק שהיו הרבה שם, ואז לא קשה לנו למה יש אותו מספר בעבה"י כמו בנחלת תשע וחצי שבטים, כי אפשר לומר שהיה קרוב לפי ארבע. רק, אין לתרץ חידוש כזה בלי שום מקור. כמו כן, הפסוק השני רק מוכיח שהיו יותר רוצחים בשכם מבמקומות אחרים (היינו, בנחלת תשע וחצי שבטים), אבל א"צ לומר שהיו כ"כ כמו בגלעד.
תודה רבה על השאלה וגם על ההערה השני. נוסיף ב- Point by Point Summary
לומר ככה:
================================
10a1:d and i
(d) Answer (Abaye): There were also many murderers in Shechem (in the middle of Eretz Yisrael) - "Chever Kohanim Derech Yeratzchu Shechemah." (We need not say that there were as many as in Gil'ad, so answer (b) is still valid.)
(i) Question: Kadesh was not an Ir Miklat! It says "v'Arei Mivtzar... v'Kedesh... (Mivtzar is a great city)";