במשנה עירובין צט: בור ברה''ר וחולייתו גבוה י' טפחים חלון שעל גביו ממלאין הימנו בשבת אשפה ברה''ר גבוה י' טפחים חלון שעל גביו שופכין לתוכה מים בשבת, ובגמ' במאי עסקינן אילימא בסמוכה למה לי חוליא י' אמר רב הונא הכא במאי עסקינן במופלגת מן הכותל ארבעה וטעמא דאיכא חוליא עשרה הא ליכא חוליא עשרה קא מטלטל מרה''י לרה''י דרך רה''ר ורבי יוחנן אמר אפילו תימא בסמוכה הא קמ''ל דבור וחולייתו מצטרפין לעשרה, ובשו"ע סי' שנ"ד בור ברשות הרבים וחוליא סביבו אם עומד בתוך ד' טפחים לרשות היחיד מותר למלאות ממנו לרשות היחיד אפילו אין החוליא גבוה עשרה ואם הוא רחוק ד' מרשות היחיד אין ממלאים ממנו אלא אם כן תהא החוליא גבוה עשרה.
והנה לא נתבאר כאן אם הבור הוא שלו או אף לחביריו ויש כאן עירוב חצירות המתיר לטלטל משלו לשל חבירו, אמנם יל"ע ממנ"פ,דאם הוא שלו הרי מותר לטלטל משלו לשלו אפילו מעל רשות הרבים, [אם ליכא למיחש דילמא נפיל ואתי לאתויי] וא"כ אפילו רחוקה ד' יותר לטלטל, ואם אינו שלו אלא שהותר על ידי עירוב חצירות, הרי אי אפשר לערב דרך רה"ר, וא"כ אפילו בתוך ד' יהא אסור.
שווארץ
גם אם הבור של רבים מ"מ אם הוא בתוך ד' מכיון שיש הפסק פחות מד' טפחים בין הבור לכותל לא דרסי בה רבים, ולכן הוי מקום פטור. א"כ מוציא מרה"י לרה"י דרך מקום פטור ומותר בלי עירוב חצירות.
ומזה שהגמ' העמידה המשנה כאן דאיירי באשפה דרבים משמע שבבור איירי בכל ענין בין של יחיד בין של רבים, ואם איירי בשל יחיד מותר לטלטל משלו לשלו אפי' מעל רה"ר וכמ"ש כתר"ה שליט"א (והראייה מעירובין פה: ב' בתים מב' צדי רה"ר מותר לזרוק מזה לזה אם לא דמדלי חד ומתתי חד). ואם איירי בבור של רבים מותר בתוך ד' כמו שכתבתי לעיל דהוי דרך מקום פטור
דוד בלום
האם מותר לטלטל מרשות שלי לרשות של חבירי דרך מקום פטור?
עי' רא"ש כאן שמותר.
והנה עי' לעיל עז. וברש"י ד"ה ובלבד דמדרבנן אסור לעקור מרה"י ולהניח במקום פטור לעקור ממקום פטור ולהניח ברה"ר. ועי' גם קרבן נתנאל בסוגייין סי' ח' אות ט' בשם ריטב"א דאסור מדרבנן לטלטל מרה"י לרה"י דרך כרמלית. וצ"ל דרה"י לרה"י דרך מקום פטור עדיף ומותר לכתחילה כי כאן לא מעורב שום רשות של איסור.
בהצלחה
דוד בלום