תניא "אין לשין את העיסה בחלב" ואם לש כל הפת כולה אסורה מפני הרגל עבירה כיוצא בו "אין טשין את התנור באליה" ואם טש כל הפת כולה אסורה עד שיסיק את התנור
יש לעיין מדוע לא כתב "אין לשין את העיסה בשומן" כמוש"כ אצל חלב וצע"ק
שמואל דוד בערקאוויץ
א) זה לא כ"כ טעים ללוש עיסה בשומן ואח"כ לאפות, משא"כ הרבה אנשים אוהבים לחם חלבי.
ב) אולי בחנוכה יש ענין לאכול לחם חלבי, דעי' שו"ע או"ח סי' תרע ס"ב ברמ"א וז"ל, י"א שיש לאכול גבינה בחנוכה לפי שהנס נעשה בחלב שהאכילה יהודית את האויב, ע"כ. אמנם ע"פ גמ' דידן אסור ללוש עיסה בחלב, אבל בשו"ע יו"ד סי' צז ס"א כתוב שאם שינה צורת הפת שתהא ניכרת שלא יאכל בה בשר מותר.
א פרייליכער חנוכה!
דוד בלום
כבוד הגר״ד שליט״א אחדשה״ט כשאין שמן אז משתמשים בשומן (והרבה בנ״א משתמשים בשומן במקום שמן בפסח) כמדומני שביו״ד שם ברמ״א הביא מנהג שעושים פת חלבי בחג השבועות. דב״ש
לכבוד ידידי רבי שמואל דוד שליט"א, אחדשה"ט.
א) בפסח לא לשים מצות בשומן והרי בגמ' מדובר בלישת עיסה.
ב) אה"נ ביו"ד סי' צז ס"א איתא אין לשין עיסה בחלב אבל אם היה דבר מועט או ששינה צורת הפת מותר. וכתב על זה ברמ"א לכן נוהגין ללוש פת בחלב בחג השבועות כי כל זה נחשב כדבר מועט גם כי צורתן משונה משאר פת, עיי"ש.
ג) אמנם ברמ"א שם איתא גם שנוהגין ללוש פת בשומן לכבוד שבת וזה סיוע לקושית כתר"ה שליט"א למה לא כתוב בגמ' אין לשין את העיסה בשומן. ואולי בזמן הגמ' לא היה מצוי ללוש בשומן, וצ"ע.
בהצלחה רבה
דוד בלום