יום ג לפרשת וישב
לכבוד מו"ר הרה"ג שליט"א שלום וברכה
יש לי כמה שאלות והערות בבבא מציעא דף פ"ד ואשמח בתשובה, אבקש מחילה עבור הטירחא אבל תורה היא וללמוד אני צריך ודעתי קצרה
א) פד. יומא חד הוה קא סחי ר' יוחנן בירדנא חזייה ריש לקיש ושוור לירדנא אבתריה אמר ליה חילך לאורייתא אמר ליה שופרך לנשי א"ל אי הדרת בך יהיבנא לך אחותי דשפירא מינאי קביל עליה בעי למיהדר לאתויי מאניה ולא מצי הדר
וברש"י חזייה ריש לקיש - שהיה לסטים
מה כוונתו בזה וצ"ע
ב) האם "יומא חד" בגמרא הכוונה ליום אחד לאחר זמן או דילמא הכוונה ליום אחד מיד
והנה גרסינן בבבא מציעא פד: קביל עליה יסורי באורתא הוו מייכי ליה שיתין נמטי לצפרא נגדי מתותיה שיתין משיכלי דמא וכיבא למחר עבדה ליה דביתהו שיתין מיני לפדא ואכיל להו וברי ולא הות שבקא ליה דביתהו למיפק לבי מדרשא כי היכי דלא לדחקוהו רבנן באורתא אמר להו אחיי ורעיי בואו בצפרא אמר להו זילו מפני ביטול תורה יומא חד שמעה דביתהו אמרה ליה את קא מייתית להו עילויך כלית ממון של בית אבא אימרדה אזלה לבית נשא סליקו ואתו הנך [שיתין] ספונאי עיילו ליה שיתין עבדי כי נקיטי שיתין ארנקי ועבדו ליה שיתין מיני לפדא ואכיל להו "יומא חד" אמרה לה לברתה זילי בקי באבוך מאי קא עביד האידנא אתיא אמר לה זילי אמרי לאמך שלנו גדול משלהם קרי אנפשיה (משלי לא, יד) היתה כאניות סוחר ממרחק תביא לחמה אכל ושתי וברי נפק לבי מדרשא
וברש"י נפק לבי מדרשא - אותו היום שלא עיכבתו אשתו
ודוק בזה וצ"ע
שמואל דוד בערקאוויץ
א) רש"י מסביר לנו שאע"פ שריש לקיש מוכר לנו מכל הש"ס כחכם וצדיק גדול מ"מ באותה שעה היה לסטים ורק אח"כ חזר בתשובה, וזה מסביר התנהגותו כאן בגמ' לפני שחזר בתשובה.
ב) "יומא חד" אין כונתו דוקא ליום אחד מיד אלא ליום אחד לאחר זמן וכן משמע מהמקומות בגמ' פד: שהביא כתר"ה, וכן מרש"י ד"ה נפק שהביא כתר"ה, כי רש"י כתב "אותו היום" אע"פ שלא כתוב יומא חד שם בגמ', אלמא ש"יומא חד" אינו דוקא מיד.
חילך לאורייתא!
דוד בלום