ראיתי כתבה נלהבת על פעולתם בהמודיע באנגלית לאחרונה ויה"ר שתזכו להמשיך בפעולתכם הטוב.
יש לי קושיא קטנה אולי תוכל לענות לי עליה.
מצינו בב"מ (פ"ג:) שר"א בר"ש אמר לההוא פרהגונא דקא תפיס גנבי שיבדוק בחנויות בשעה רביעית ויראה מי מתנמנם וכוס בידו, אם ת"ח הוא או פועל יניחנו, שכיון שהשכימו קום הם עייפים אבל אם אינו לא זה ולא זה בודאי גנב הוא ויתפסו.
וצ"ע, הרי הרמב"ם כ' שהת"ח אינו אוכל בחנויות, ואין לומר שמדובר רק בשתיה שהרי רש"י (ד"ה בארבע שעי) כ' דהיא שעת סעודה, וא"כ הם אוכלים ג"כ, וזה בודאי אסור לת"ח, וא"כ צ"ע על הרמב"ם שכ' שאינם אוכלים בחנויות.
ועוד דאפי' תימא שהיה רק שעת סעודה והת"ח לא אכלו, הרי עצם הדבר ששתיה מותרת בשוק אינו דבר ברור וכבר דנו בזה האחרונים, וע' ב"ח (חו"מ סי' ל"ד אות כ"ט) דמבואר ששתיה [עכ"פ דבר חשוב כמבואר באחרונים] הוי גנאי לת"ח.
תודה
שלמה רויד
נ.ב. אם אתם שולחים את התשובה כקובץ מצורף אבקש שזה יהיה בפורמט RTF
שלום.
נ"ל לחלק בין 'צורבא מרבנן' האמור בגמרא דהיינו תלמיד, צורב [ואולי בחור דוקא, שאין לו בית ואשה המכינה לו מאכלו], לבין 'חכם' שכתב הרמב"ם שגנאי לו.
יעו"ש ברמב"ם שמדייק לכתוב בכל הפרק לפעמים 'חכם' ולפעמים 'תלמיד חכם'. ולחכם מכובד הוא גנאי, משא"כ בתלמיד חכם. ובפרט שכן היה הדרך בזמן הגמרא לאכול בחנויות, וכמו שדקדק רש"י ז"ל שם 'והכל נכנסים בחנויות וסועדין'. [ובזכרוני מובא בגמרא על אמוראים שישבו בחנות ושתו. איני זוכר כעת המקום. ולהאמור יתכן שהיה זה בצעירותם שאין הדבר גנאי, או י"ל שהיה צורך גדול שכתב הרמב"ם שבאופן זה אוכל].
בברכה, יוסי בן ארזה