נקטו התוס' דעצי מערכה אין להם אלא קדושת דמים, וצ"ע טובא מזבחים לד. דמבואר להדיא דעצים נתקדשו בכלי?
שווארץ
עי' בשיעורי הגרי"ד על מס' כריתות בביאור דברי תוס' שבועות יא. ד"ה מ"מ קשיא, בסוגיא דפדיון הקטורת לאחר קידוש ע"י המכתשת. והוא חידש דישנם כלי שרת שלא מקדשים באופן הרגיל דרך תוכם (תוך הכלי) מפני שאין לכלים אלו תוך, אלא הן מקדשים ע"י קיום מצוותן כגון סכין ע"י שחיטה, וקרדום ע"י פיצול. ומכיון דאינן מתקדשים תוך הכלי, אין לעצים קדושת הגוף.
נמצא דלקרדום יש דין כלי שרת ומ"מ אין לעצים קדושת הגוף, והא דאין להם פדיון משום דיש להם דין קדושת דמים למצוותן, כלומר שיש סוג קדושת דמים שאין לה פדיון. (ושמעתי ממו"ר הרב צבי רייכמן שליט"א שהגרי"ד אמר דקיים דין זה דקדושת דמים למצוותן בשם אביו הגר"מ הלוי.)
והוסיף הגרי"ד דכן נראה שיטת הרמב"ם דכתב בהל' מעילה פ"ו ה"ה "וייראה לי שדין המנחות והעופות והנסכים וכלי שרת כדין הבהמה שכולן קדושת הגוף הן", ולא כלל עצים בין אלו שיש להם דין מועל אחר מועל. מאידך, בהל' איסורי מזבח פ"ו ה"ד כתב "הסולת והיין והשמן והלבונה והעופות והעצים וכלי שרת שנפסלו או שנטמאו אין פודין אותן".
כל טוב,
אברהם פיליפס
לכ' הג' ר' אברהם שליט"א
א) תודה רבה על התשובה.
תוס' בזבחים התם נקט דבעצים איכא מועל אחר מועל. האם הבנתי נכון דלדעת הרמב"ם ותוס' דילן אין בו מועל אחר מועל?
ב) מה שהבאת בשם הגרי"ד הלוי,
לולא דמסתפינא טובא היה נראה דכל כלי באופן שמשתשמין, וממילא כלי ששמים בתוכו דבר מקדש באופן הזה, וסכין ע"י שחיטה, וכהנה, וכן מצינו במנחות נז" בענין קידוש כלי שרת "כיון דאמר רחמנא עביד עישרון וכייל בה" - משא"כ "ביסא לא אמר רחמנא דלעביד ביסא למילש בה" - דהיינו הקידוש תלוי באופן שאמרה תורה להשתמש בה.
א) תוס' בזבחים פירשו את הגמ' כאוקימתא דרש"י דאיירי בעצים שחתה במחתה (שהיא כלי שרת שמקדש מתוכו) ולהכי נתקדשו קדושת הגוף, אבל לעצים שרק נתבקעו בקרדום ליכא דין מועל אחר מועל.
ובתוס' מנחות קא. ד"ה אע"ג, נקטו דלא כרש"י וס"ל דקורדום המיוחד לעצי המערכה שפיר הוי כלי שרת. לכאורה א"א להסיק מה דעת תוס' התם בנוגע לדין מועל אחר מועל בסתם עצים שנתבקעו בקורדום.
והרמב"ם שם בהל' מעילה פ"ו ה"ה לא הזכיר עצים, וכנ"ל, ומשום כך אמר הגרי"ד דלהרמב"ם מסתמא אין מועל אחר מועל בעצים שנתבקעו בקורדום.
ב) הגרי"ד אמר דמהגמ' מנחות ח: דמזרקות מקדשות את היבש מבואר דכלי שמקדש מתוכו יכול לקדש אפילו במקום דליכא קיום מצותה של הכלי, דמזרק כלי לח היא ומ"מ מקדש את היבש.
יישר כוחך,
אברהם פיליפס
לכ' הגאון הרב פיליפס שליט"א
אף לפי הגרי"ד בדעת הרמב"ם דאין בזה מועל אחר מועל בעצים, מכל מקום אינם בני פדיון, ובתוס' משמע דהויא קדושת דמים ממש, ולכאורה בע"כ מוכרח כדעת רש"י בזבחים?
הרמב"ם כתב דאין פדיון לסתם עצים, ולא מסתבר לפרש דבריו כאוקימתא דרש"י. ובתוס' מנחות קא. פירשו את הגמ' בזבחים דעצים שנטמאו כמו הסוגיא במנחות "דעצים כמה דלא משפי להו לגזירין לא מיתכשרי", דאז טמאים מדאורייתא.
לכו"ע ליכא פדיון בסתם עצים שנתבקעו בקרדום, כדאיתא במתני' מנחות ק:, ותוס' והרמב"ם ס"ל דדחוק לפרש מתני' כאוקימתא דרש"י בזבחים. אלא יש לעצים דין קדושת דמים מיוחד דקדוש למצוותה, וכנ"ל.
אברהם פיליפס