לכ' כולל עיון הדף
פ. אי נימא דמחיבי קרבן אכזית קטן והתניא ... השב מידיעתו,
צ"ע דבודאי עדיין שב מידיעתו הוא, דאי הויא ידע דקא עבר בשיעור זוטא היה נזהר משיעור זוטר.
שווארץ
שלום
'שב בידיעתו' הוא תנאי בשגגה בשעת העבירה, וכיון שבאותה שעה אילו היה יודע שזה חלב לא היה נמנע בהכרח מהעבירה מאחר ואינו חייב עליו, אין כאן שגגה המחייבת קרבן. ואין מתחשבים במה שנודע לנו עכשיו לפי האמת אלא לפי המצב שבשעת העבירה - שידע את מה שאפשר לדעת באותה שעה.
יוסי בן ארזה
אילו היה יודע שזה חלב בשעת אכילתו לא היה אוכלו, וזה נקרא שב מידיעתו.
וידיעה זו שהיא חלב נתחדש לו אח"כ, ולא ידע ממנה בשעת מעשה, ולכן שגג באיסור.
כמו כן נימא דאילו הויא ידע דזה שיעור איסור בשעת מעשה לא היה אוכלו,
ואף שידיעה זו נתחדש לו אח"כ ולא ידע ממנה ולכן שגג, מכל מקום אילו ידע היה נמנע.
ומאי שנא עיקר הידיעה שהיא חלב, והידעה שהיא שיעור שלא איסור?
ההבדל הוא שהעלם ידיעת החלב היא היא השגגה המחייבת אותו קרבן, ולכן כלפיה אנו דנים אם היה שב אילו ידע ולא שגג. משא"כ הידיעה על השיעור שנתחדשה לאחר זמן, אין שגגה שלה מחייב קרבן חטאת, ולכן אין זו ידיעה שקשורה לחיוב חטאת.
יוסי בן ארזה