רשב"ם שניהם במכר - שמכרן ביחד לשני בני אדם או שניהם ביחד במתנה לשני בני אדם אין לו דרך לפנימי על החיצון דכי היכי דלפנימי זבין ויהב בעין יפה לחיצון נמי בעין יפה יהב וזבין ולא מקרי עין רעה "אפילו לרבנן" אלא היכא דמכר את הפנימי ועיכב לעצמו את החיצון כי מתניתין אבל היכא דלא עיכב לעצמו כלום דכולי עלמא מודו דלזה מכר כל החיצון ולזה כל הפנימי ואין לפנימי על החיצון כלום דלא תהיה עינו יפה לזה ורעה לזה
ועיין רש"ש שכתב וז"ל " נראה דצ"ל אפילו לרבי עקיבא"
ולא הבנתי כוונתו בזה.
שמואל דוד בערקאוויטש
כונת הרש"ש דהנה בעלמא רבי עקיבא ס"ל מוכר בעין יפה מוכר, ולכן תנן לעיל שאם בעל הבית מכר את הבור הוא גם מכר את הדרך אל הבור, משא"כ כאן קאמר רשב"ם שמכיון שמכר לשני בני אדם אפילו רבי עקיבא מודה שלא השאיר לא לזה ולא לזה את הדרך, ולכן איתמר שאין להן דרך זה על זה. ורש"ש לא גרס אפילו לרבנן כי לרבנן גם בעלמא אין ללוקח דרך, אלא הרבותא היא שאפילו לר"ע שבדרך כלל הלוקח זכה בדרך, כאן שמכר לשנים לא לוקח זה ולא לוקח זה זכה בדרך. וזמ"ש ולא מקרי עין רעה, פי' שבעלמא ס"ל שהמוכר שלא מכר ללוקח את הדרך מקרי שמכר בעין רעה, משא"כ אם מכר לשנים לא נחשב עין רעה מה שלא מכר לאף אחד את הדרך.
כל טוב
דוד בלום