לדעת הכס"מ (מעה"ק ה ו) שאף בפסח היתה שפיכת שירים מדוע דבר לא הוזכר במתני' סד. וברמב"ם?
שווארץ
א) הנה במלאכת שלמה על המשניות זבחים פ"ה מ"ד (על המשנה ודמה טעון שתי מתנות) כתב בשם הראב"ד ז"ל בפירושו למס' תמיד ריש פ"ד שכל הקדשים טעונין שפיכה בשיירי דמיהן חוץ מבכור ומעשר ופסח, עכ"ל. הרי שדעת הראב"ד שאין שפיכת שיריים בפסח.
ב) אמנם בתוס' זבחים ריש נא: כתב בשם רש"י כל דמים הניתנין על מזבח החיצון טעון שפיכת שירים ליסוד. וכתב בשפת אמת זבחים לז. דמשמע דס"ל לתוס' בפשיטות דגם בכור מעשר ופסח צריך שפיכת שירים.
ג) ומצאתי בס"ד בשלמי יוסף זבחים ח"א סי' ס"ג עמ' רכו ד"ה ובמקד"ד בשם מקדש דוד סי' ל"ג עמ' צד דדין שפיכת שיריים ליסוד לא נאמר רק על דם שהיה בכלי בשעת זריקה אבל דם שעל הארץ בשעת זריקה אין עליו דין שפיכת שיריים. ולפ"ז מיושב למה מתנ' סד. לא הזכיר שפיכת שיריים כי המשנה מיירי בדם שעל הרצפה.
ד) והנה כעין דברים הנ"ל ראיתי בחידושי ראש הישיבה זצ"ל בחידושי רבנו משולם דוד זללה"ה, זבחים לד: עמ' קצב ד"ה בגמ' רבי בשם אביו הגרי"ז זצ"ל [ עי' חי' הגרי"ז זבחים יג: על תוס' שם ד"ה על מנת] אצל כוס אחד היה ממלא מדם התערובת אמאי לא אספו כל הדם או עכ"פ כוס אחד כדי לקיים מצות שפיכת שיריים ליסוד.
ה) והביא הגרמ"ד שיטת הראב"ד שהבאתי לעיל שבבכור מעשר ופסח אין דין שפיכת שיריים ליסוד. וגם כתב הגרמ"ד זצ"ל שנראה שהרמב"ם מסכים עם הראב"ד כי בכל הקרבנות הזכיר שפיכת שיריים ליסוד, עי' מעה"ק פ"ה ה"ו, משא"כ שם הי"ז לא הזכיר שפיכת שיריים ליסוד אצל בכור מעשר ופסח (ונראה שהגרמ"ד לא הבין דברי הכס"מ בדרך שכתב כתר"ה שליט"א).
ו) אבל כתב הגרמ"ד שעדיין קשה לפי תוס' זבחים ריש נא: (שהבאתי לעיל) שגם בקרבן פסח יש דין שפיכת שיריים ליסוד, א"כ למה לא אספו כל הדם במתניתין. ותירץ ע"פ תוס' מעילה ז. ד"ה חישב [שהוא היסוד לדברי המקדש דוד שהבאתי לעיל] שאין מצוה לאסוף הדם מעל הרצפה.
שבוע טוב
דוד בלום
לכ' הג' הרב דוד בלום שליט"א
מאד נהניתי מדברי תורתך הכתובים בטוב טעם ודעת. גם אני רציתי לדייק שלא הזכיר שפיכת שירים בקרבן פסח, ובשאר קרבנות הזכירו,
אחרי ככלות הכל השמנה בסג. מזכיר כל פרטי דיני קרבן פסח, כולל הפשט והקרבה, ונשאלת השאלה למה לא הזכיר שפכית שיריים הנשאר בכלי?
ראיתי בחידושים וביאורים לגרח"ש גרינימן זצ"ל כאן שציין למה שכתב לקמן קכא. והוא גם מודפס בחידושים וביאורים זבחים לז. אות ד', ושם כתב בתחילה דמשמע דרשאי לשפוך כל הדם בזריקתו אלא שאם נשאר הוא במצות שירים, עיי"ש. הרי שיש סברא לומר שלא חייב להשאיר כלום לכתחילה לשפיכת שירים רק אם נזדמן שנשאר אז יש מצות שפיכת שירים, וכתב דמשמע כן קצת במתנ' כאן סד. דבזריקתו שופך הכל, דקתני רק דזורק זריקה אחת וגו', וכתב בחו"ב שאפשר דבפסח נהגו כן כדי למהר מפני רוב הקרבנות, עיי"ש. הרי שאפשר לטעון ששפיכת שירים אינה חובה בשום קרבן ובפסח כדי למהר את העבודה בכוונה זרקו כל מה שיש במזרק בזריקה אחת כנגד היסוד, ועייי"ש שדן עוד בזה.
בהצלחה רבה
דוד בלום