בס״ד יום ד׳ לפרשת ויקרא התשפ״ב
לכבוד מו״ר הרה״ג שליט״א אחדשה״ט
א) נז. בת גר זכר כו׳
לשון כפול הוא, ״גר זכר״ ,ולכאורה הכוונה לאפוקי גיורת נקבה.
ועיין רש״י קידושין עז. ד״ה בת גר זכר. ועיין ספר הניר על הירושלמי קידושין פרק ד הלכה ו שכתב שהכוונה ב״גר זכר״ הוא לאפוקי נקבה.
ובילדותי שאלתי מרן הגר״ח קניבסקי זצ״ל וכתב לי שגר כולל זכרים ונקבות.
ב) נז. אישתיק ולא אמר לו ולא מידי
לכאורה די לכתוב ״אישתיק״ ומה זה שהוסיף ״ולא אמר לו ולא מידי״ ועיין בגאון צבי שכתב דכל היכא דאיתא לשון זה בש״ס, הביאור הוא שבכוונה לא אמר לו מידי. וכמדומני שראיתי פעם באחד מספרי הגר״ר מרגליות זצ״ל שכתב בזה.
אגב, ראיתי דבר פלא במשמרת יום (להרה״ג רב משה מרדכי שולזינגר זצ״ל) שלשון זה נמצא רק פעם א׳ בש״ס, ותמוה שהרי מצינו לשון זה כמה פעמים וצ״ע.
החותם בכבוד רב,
שמואל דוד בערקאוויטש
א) נראה שהדגישו במלה 'זכר' שלא נאמר הוא הדין בת גיורת אלא שדיברו בלשון זכר, כדרך לשון חכמים.
ב) יתכן שביטוי זה בא להדגיש שלא היתה משום אמירה אחרת לאחר מיכן. כי כשכתוב 'אשתיק' סתמא יש שם דו שיח לפני השתיקה או לאחריה.
בברכה. יוסי בן ארזה