בנה: יושבי צריפין אין מודדין אלא מפתח אהליהם .. מתקיף רב חסדא, יל"ע דלעיל מב: מתירין לצאת מפני כבוד הבריות
אברהם יוסף שווארץ
דומני שקושיית כתר"ה שליט"א היא מהמשך הגמרא ורמז לזה במ"ש מתקיף רב. הנה עי' הגהות הב"ח על הרי"ף בסוף פרק קמא סק"ו שהביא דברי רש"י נה: ד"ה אלא לאחוריהן, וז"ל, אלמא המהלך בראש והוצרך לנקביו חוזר לאחוריו שלש פרסאות, ע"כ. וכתב הב"ח וגם הוקשה לו לרש"י דמאי קושיא מהאי דכשהן נפנין וגו', הלא גדול כבוד הבריות שדוחה את לא תעשה שבתורה כדאמר בפרק מי שהוציאוהו, עיי"ש. וזו קושית כתר"ה שליט"א.
וכתב הב"ח, וז"ל, לפיכך פרש"י ואמר ז"ל דממהלך בראש פריך דהא חוזר לאחוריו ג' פרסאות וזהו לאו גמור מן התורה שאין כבוד הבריות אלא לאו דלא תסור, עיי"ש. וזה כמ"ש רש"י מא: ד"ה את שאין כבוד הבריות דוחה איסור דאורייתא, ושם בדף מא: מיירי בתחומין דרבנן.
לסיכום בדף נה: מיירי במחנה ישראל שהוא ג' פרסאות דהיינו י"ב מיל ובזה יש איסור תחומין דאורייתא וכבוד הבריות אינו מתיר איסור דאורייתא.
יישר כח
דוד בלום