שלום.
בדף נא. מדברת הגמרא על הפרשת חלה מאורז. האם מי שהפריש חלה מאורץ לא עבר על ברכה לבטלה? האם לם הי' כדאי להעמיד אותם על טעותם?
תודה רבה
אברהם בטאט, ברזיל
שלום
כבר עמד על השאלה הנצי"ב (בחדושיו כאן ובע"ב, ובהעמק שאלה - שאילתא דפורים; ובשו"ת משיב דבר מז). והוכיח מחמת השאלה, שאף לדעת הרמב"ם שאין מברכים ברכת המצוה על מנהג, אם בירך - אינה ברכה לבטלה. ולכן לא חשש למונען מלברך, כי כן נהגו בהפרשה זו.
אכן, יש בדבריו חידוש, בפרט לפי מה שכתבו כאן התוס', שיוצא לפי"ז שגם מנהג שאינו חשוב, שהונהג על ידי העם ולא על פי חכמים, שייך לברך עליה. וצ"ע.
אך נראה שיש לדחות את עיקר הראיה, כי יתכן ואמר להם שלא יברכו על הפרשה זו.
בברכה,
יוסף בן ארזה