במה: מובאת ברייתא ארוכה. בתחילתה היא שואלת "אש מחתה ומנורה מניין [על מזבח החיצון]? והיא משיבה שלומדים את שניהם מאש (יקטירנה) של קטורת.
בהמשך היא שואלת "למדנו אש למנורה. אש למחתה מניין?"
הלא כבר למדנו אש למחתה מקודם מקטורת ביחד עם אש למנורה. מה חסר שהברייתא חוזרת ושאולת למחתה. ואם כבר חוזרת ושאולת, למה שלא תשאל גם אמנורה?
ברוך ד. קאופמן, ישראל
שלום
הלימוד מאש של קטורת נדחה ("או כלך לדרך זו... בסמוך לו") ולמדנו לימוד אחר מ"אש תמיד" האמור במנורה. ולכן עדיין נשארה השאלה אש דמחתה מניין.
בברכה.
יוסי בן ארזה
"או כלך לדרך זו" זה דחייה של מה שלפניו?
כן. זו הצעה ללימוד הפוך, שהאש תבוא מהמזבח הפנימי ולא החיצון, כמו שפירש"י. וכיון שאפשר לדרוש כך או כך שוב נדחתה הילפותא.
יב"א