כ' תלמידי חכמים חושבים חברי כולל עיון הדף שיחיו
בהודאה מרובה על כל התשובות והמראה מקומות עד עכשיו
א) מד: נערה מלא דיבר הכתוב
יש לתמוה למה הוצרכו להביא מהא דאם אמת היה הדבר, והוציאו את הנערה וקטנה לאו בת קטלא היא והרי [להני ראשונים דס"ל לכו"ע] פיתוי קטנה אונס היא הרי פשוט לא הוציא שם רע, אלא שסיפר שאנסו אותה ואינה רק חיסרון בחיוב מיתה אלא שכל החפצא של הוציא שם רע על בתולת ישראל
ב) מט: אלמנתו ניזונת מנכסיו ... התם ליכא מאן דטרח קמיה
לא הבנתי, בציור של אלמנה איכא שיעבוד נכסים, ובודאי היא ניזונת, - ונתחדשה שנגבית אף מן היורשים, וכהנה שמא"כ הכא אילמלי תקנת אושא, ליכא שום שיעבוד על הנכסים לא למזונות דידיה ולא למזונות דידה
אברהם יוסף שווארץ
א) אם כי יש בזה סברא, וכמש"כ התוס' לעיל מ: (ד"ה הא), - וכבר הקשה בקוב"ש שם על דבריהם את קושייתך - אבל אין זו סברא מוכרחת, דהו"א שאף האומר שנתפתתה בקטנותה בכלל הוצאת שם רע, דסו"ס זה גנאי לה, דהא אינו אונס גמור.
עוי"ל דנפ"מ לכהן, דהו"א כיון דנאסרה עליו אף באונס, הוי מוצ"ש מצד מה ששם לה עלילות דברים לומר שהיא אסורה עליו כדי להוציאה (ע' משל"מ אישות יא,ח).
ב) כיוונת לקושית התוס' על אתר.
בברכה
יוסי בן ארזה