More Discussions for this daf
1. Hesech ha'Da'as during the Ma'aseh of the Parah Adumah 2. Shechitah Lav Avodah Hi 3. Bigdei Kehunah by Parah Adumah
4. Ein Kateigor Na'aseh Saneigor 5. Shatnez and Parah 6. בכיהונו
7. רבי שמעון בן יהוצדק או רשב"י 8. וכל אדם אל יהיה באהל מועד
דיונים על הדף - יומא מג

טוביה מרקוס שואל:

רבי שמעון בן יהוצדק היה רבו של רבי יוחנן.

אבל בברכות ח-י מוזכר כמה פעמים אמר רבי יוחנן בשם רבי שמעון בר יוחאי.

ובסדר הדורות הוא כותב (אות ש - שמעון בן יהוצדק) הקדמונים כתבו דכל מקום שאמר פלוני משום פלוני תלמידו היה.

והוא ממשיך להביא שתי מקומות שטעות סופר שמזכירים רבי שמעון בר יוחאי במקום רבי שמעון בן יהוצדק.

וגם מזכיר שלא יכול להיות שרבי שמעון בר יוחאי היה רבו של רבי יוחנן שקדמו בשתי דורות ולא ראה אותו.

אבל בעל סדר הדורות אינו מזכיר הגמראות בברכות.

אז ממש לא ברור לי - האם כביכול צריכים לתקן את המקומות בברכות שמזכירים רשב"י - להיות רשב"י אחר?

או - מה??

תודה רבה

טוביה מרקוס

הכולל משיב:

שלום

דברי סדר הדורות לא כ"כ ברורים לי, כי כמה שורות קודם לציטוט שהבאת מבואר בדבריו שיתכן לשון 'משום' גם למי שקדם לו שני דורות, כגון "ריו"ח בשם רבי ישמעאל". וכן כתב במק"א:

ספר סדר הדורות - חלק תנאים ואמוראים - אות מ

רב מרי השארית יוסף הביאו בתלמידי ר' יוחנן, אמת שכן מצאתי בברכות (מ' א') כמה דברים שאמר רב מרי א"ר יוחנן. אך מצינו א"ר מרי לרב פפא, ברכות (כ"ד א'). ופליג עם רב זביד, סוטה (מ' א') חולין (קי"ז א'), שהיו תלמידי רבא. ואמר רב אשי לרב מרי, זבחים (כ"ט ב'), ורב אשי נולד כשמת רבא ואיך יהיה תלמיד ר' יוחנן שקדם לו טובא. ואולי רב מארי הקדמון היה תלמיד ר' יוחנן ושני רב מרי הם. או על דרך שכתבתי בכללים דמצינו שאומר משום פלוני אף שלא היה רבו ולא היה בדורו.

וזה סותר למה שהביא בשם הקדמונים. ושמא כוונתם ב'רבו' לאו דווקא רבו ממש אלא גם רב רבו, כל שקיבל שמועותיו והלך אחריהם. אך לפי זה לא היה צריך להגיה בגמ'.

אולי אם נראה דבריו בכללים נוכל להחכים יותר.

כל טוב.

יוסי בן ארזה