לכבוד מו"ר הרה"ג רב דוד שליט"א אחדשה"ט
רש"י ד"ה תאינים שחורות תאינים לבנות - דעל כרחך בתאינים עצמן אי אפשר להרוג. וצ"ע מגמרא מכות דף ח שמבואר שם שאפשר להרוג בתמרים וקשה לחלק בין תמרים לתאנים. ובאמת קשה על הגמרא במכות, דלכאורה תמרי אין בהן כדי להמית וצע"ק
החותם בכבוד רב,
שמואל דוד בערקאוויטש
א) בערוך לנר תירץ שאפשר דקים ליה להש"ס דתאנים קטנים או רכים יותר מתמרים וא"א להרוג בהן.
ב) לי היה נלענ"ד לתרץ באופן אחר דבמכות ח. אין כוונת הגמ' להביא מעשה שהיה שאחד באמת נהרג מהשרת התמרים כי זה דבר רחוק מאד אלא כוונת הגמ' להסביר את היסוד של כוחו וכוח כוחו ומה ההבדל ביניהם. לכן אומרת הגמ' שכוח כוחו כזה פטור. ועי' רא"ש חולין פ"ח סי' כ"ז שמנהג חז"ל לעשות מעשים משונים להראות בהם הלכה לתלמידים, עיי"ש (ועי' תוס' כתובות ד: ד"ה עד שכמה דברים אשכחן דלא שכיח ומיירי בהן הש"ס). וכן י"ל שהגמ' מכות נותנת ציור לתאר מהו כוח כוחו שהוא דבר שקורה בכמה שלבים ואינו מעשה ישיר כמו כוחו והעיקר שנזכור את היסוד. ומאחר שזה ציור מוזר ותמוה לכן שייך לומר עליו דכל מילתא דתמיהא מידכר דכירי לה אינשי (עי' חולין עד:), אבל אין כוונת הגמ' מכות שזה דבר מצוי כלל שיקרה.
בהצלחה רבה
דוד בלום