לכבוד מו"ר הרה"ג שליט"א שלום וברכה,
גיטין לב: אמר אביי נקיטינן כו' עיין מסורת הש״ס שציין לרש״י עירובין ה. וז״ל רש״י שם מסורת מאבותינו מנהג מרבותינו. וצע״ק בכוונת רש״י - האם היה מסורה מאבותיו או מנהג מרבותיו או שניהם? ויש להעיר על הגרי״ב מדוע לא ציין לרש״י גיטין נט: ד״ה נקטינן - מסורת מאבותינו. ועוד יש להעיר מדוע לא כתב רש״י בגיטין מנהג מרבותינו. עוד יש להעיר מדוע רש״י פירש כן בדף נט ולא לעיל בדף לב: עוד ראיתי בספר אחד שהעיר דהנה אביי היה יתום (רש״י גיטין לד:)וא״כ אי אפשר שהיה לו מסורת מאבותיו וצ״ע בכל זה. ואגב יש להעיר מדוע פעמים כתב הגמרא נקיטינן ופעמים נקטינן.
שמואל דוד בערקאוויטש
לייקווד
נראה דמסורת היינו מנהג (ערש"י ברכות סב,ב) "מסורת ומנהג שקבלנו מרבותינו". ורש"י בעירובין פירש הדבר, דמסורת מאבותינו כלומר מנהג רבותינו, ובגטין נט,ב קיצר. וממילא ל"ק על אביי, כי אין זה דווקא אבא אלא הרב.
נקטינן ונקיטינן היינו הך, הצורה השנייה אמנם פחות מצויה בגרסאות הבבלי, אך היא נמצאת פעמים ספורות.
כל טוב,
יוסי בן ארזה
יישר כח גדול.
ראיתי בספר הלכתא רבתא לשבתא שמחלק בין נקיטינן לנקטינן ולא הבנתי דבריו
לא ידוע לי.