רש"י ז"ל הרגיש בקושי בלפיכך זו.
א) האם יש מפרש שמסביר קשר בין הענינים.
ב) ועוד האם מצאינו כעין זו בש"ס.
שכמ"ה
לכבוד אהרון,
א) בספר המקנה מפרש שיש למצוא באמת קשר בין ה"לפיכך" לגמרא הקודמת. "לפיכך נקראו ראשונים סופרים", למה, כי הם השקיעו שליש זמנם במקרא. ומ"מ, דוקא הם נעשו "סופרים", לספור האותיות שבתורה, שמתוך רוחב ליבם יכלו להשקיע כ"כ הרבה זמן בדקדוק האותיות. אבל לנו אין ראוי להשקיע כ"כ הרבה זמן בספירת האותיות, דאחרי שנתמעטו הלבבות ונתרבו המחלוקות חייבים אנו להשקיע רוב ימינו בתלמוד לכן אין לנו הזמן לדייק באותיות, עי"ש.
העיון יעקב והרי"ף בעין יעקב מסבירים את הקשר בין מה שנקראו סופרים לדרשת ושננתם המובאת לפני זה באופנים אחרים, ע"ש.
ב) רש"י מסביר שה"לפיכך" מבוסס על מה שכתוב אחר כך , כאילו כתוב "מפני שהיו סופרים כל אותיות שבתורה - לפיכך נקראו הראשונים סופרים".
הא לך עוד שתי דוגמאות של לפיכך שהוא כאילו כתוב בסוף המשפט ולא בתחילתו:
מכות י"א., במשנה, "לפיכך אמותיהן של כוהנים מספקות להן מחיה וכסות כדי שלא יתפללו על בניהם שימותו".
סנהדרין ל"ז. במשנה, "לפיכך נברא אדם יחידי ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל מעלה עליו הכתוב כאלו קיים עולם מלא ומפני וכו'."
כל-טוב,
ראובן וינר