לכ' התלמידי חכמים של כולל עיון הדף
כז. תוד"ה לא, וי"ל דשאני הכא דאינו עד זמן ידוע, אלא עד שייבש האילן
יש להקשות דמצינו בכמה מקומות שיש להבעל קנין פירות בנכסי אשתו, אף שאין קנינו לזמן ידוע ויכול לגרש אותה כל רגע ולאבד כל זכויותיו?
שלום
נראה שאם הדבר תלוי בבעל הפירות, אין מגרע במה שזמנו אינו מוגבל, שהרי כל בעלים יכול למכור בעלותו לאלתר, ועל כן מה שיכול לגרשה אינו מגרע מבעלותו. והתוס' לא אמרו אלא כשהאילן יתייבש שלא מרצונו של הקונה.
יוסי בן ארזה
לכ' הגאון ר' יוסי בן ארזה
אין הנידון דומה כלל לראיה, כל בעלים יש להם קנין פיורת וקנין הגוף, ובידו למוכרם, אבל עד אותה שעה הרי הם שלו עולמית
לעומת זאת, בעל בנכסי אשתו, עיקר הקנינים הם באופן זמני - דאי לא תימא הכי הרי יש לו קנין הגוף ...... - ועיקר קיניו מוגדר כקנין הגוף מכיון שהיא עד זמן גירושין / סוף נישואין ומכיון שאינה לזמן מסוימת הרי היא דומה לדברי תוס'.
התכוונתי להשוות למי שיש בידו רק קנין פירות, והוא יכול למכור אותו בכל זמן. ואפשרות זו אינה מגרעת מקניינו כלל. סברת התוס' לחלק אמורה כשהקניין פירות מראש תלוי בחיי האילן, שאינם תלויים בו.
יוסי בן ארזה