בדף לה ע"ב בתוספות דיבור המתחיל :כאן כשבנ"י עושין רצונו של מקום, מה הביאור בתירוץ השני של תוספות?
מנשה כהן, מדינת ישראל - אשדוד
שלום,
לפי התירוץ השני ר' חנינא בר פפא, בעל המאמר, סובר כרבי ישמעאל דלקמן שאף בשעושים רצונו של מקום כתיב 'ואספת דגנך'.
וזהו שכתבו התוס' " והכא בעושים ואין עושים כי הדדי נינהו" - כלומר שאין לו חלוקה בין עושים רצונו של מקום ממש ושאינם עושים כל כך, אלא כל שעושים קצת - כלומר שהם בכלל 'והיה אם שמוע תשמעו' - מתקיים בהם 'ואספת דגנך'. ורק כשאין עושים כלל רצונו של מקום הם נאמר 'דגני'.
יוסי בן ארזה