Rosh Kollel: Rabbi Mordecai Kornfeld
$_GET['id']=21; $_GET['tid']=9; $_GET['dedication_only']=1; include "/home/chavrusa/public_html/memdb/revdaf.php"; ?>
|
ROSH HASHANAH 21
Rosh Hashanah 023: Rabeinu Chananel's opinion in Kidush ha'Chodesh. |
Ask the Kollel |
Arie Stern asked: |
אמנם הרמב"ם כתב שרבנו חננאל כתב את דבריו רק כתגובה לקראים, אך לדעתי ניתן להוכיח שרס"ג סבר שכך הוא מעיקר הדין.רס"ג בספר המצוות שלו, מחלק את תרי"ג המצוות לא לרמ"ח ושס"ה, אלא גם למצוות המוטלות על היחיד ולמצוות המוטלות על הציבור (בית דין). והנה מצוות קידוש החדש נכללת במצוות המוטלות על היחיד.
והקשה ר' ירוחם פישל פערלא מהרמב"ם שמצוות קידוש החדש היא מצווה המוטלת על בית דין, ונשאר בצ"ע. אם רס"ג סבר שהעיקר הוא החשבון, א"כ מה שנאמר בקידוש חדשים הוא שעל כל אחד מישראל לדעת מתי חל ראש חדש על פי החשבון, וכתוצאה מכך מתי החגים, אמנם לב"ד יש זכות להתערב ולשנות אך זה עדיין לא משנה את ההגדרה הבסיסית שזו אינה מצווה ציבורית כי אם פרטית.
|
The Kollel replies: |
Although your idea is ingenious, unfortunately it creates more new problems than it solves.
1. The Mishnah in the beginning of Sanhedrin states that Kidush ha'Chodesh needs a Beis Din.
2. The Gemara (Rosh Hashanah 24a) brings a Pasuk to prove that the Rosh Beis Din must say "Mekudash."
3. From the Mishnah on 25a which relates the story of Raban Gamliel and Rebbi Yehoshua it is also clear that there must be a central [body determining] Rosh Chodesh.
These Halachos hold true (in some form) even when we are Mekadesh Al Pi Cheshbon. That is why the Rambam writes that is accepted that even when Rosh Chodesh is declared through calculation it is still only done by the Beis Din in Eretz Yisrael (Hilchos Kidush ha'Chodesh 5:1). If we accept your theory we will have yet another problem with the Shitah of RaSaG.
Dov Zupnik
|
Index to Daf Discussions for Maseches Rosh Hashanah
Homepage for Maseches Rosh Hashanah
D.A.F. Homepage
|