אבל אנו מובטחים שלא יבא ערב חג?!?
טוביה מרקוס
ירושלים
שלום,
נראה (עפ"י דברי רבי שמעון שקופ, שערי ישר א,יב) שזה רק ביטוי מושאל: כלומר התרומה אמנם בפועל אינה ראויה לאכילה, אך זה רק מחמת איסור צדדי שעלינו להחמיר בספקות, שהרי הספק ניתן לבירור עקרוני, אבל התרומה מצד עצמה אפשר שראויה לאכילה.
ועל כן גם אם ידוע שהספק לא יתברר, כגון בערב שבת שאין אליהו בא, ואם תישאר התרומה יום נוסף תתקלקל, אעפי"כ לר"א אסור לטמאה. (ובכך מתיישבים עוד כמה קושיות - קושית השפ"א על התוס' בענין ספק ברשות היחיד; וקושית הקובץ-שיעורים לעיל טו הלא יש ספק ספקא, שמא לא יבוא אליהו היום ואפילו יבוא שמא לא יטהרנה).
בברכה,
יוסי בן ארזה