עועיל"ע ביח: משכחת לה בחד אחא ולא מית, אי ס"ל דיש זיקה, עד כדי כך שאם מת חשבינן כאילו נפל לפניו מכח אחיו, א"כ אמאי אינה אסורה מדין אשת אח? [וכמו דמאן דס"ל יש זיקה ס"ל דאסרינן הקרובים, א"כ הזקוקה לכאורה אסור אף אקרוביו?]
אברהם יוסף שווארץ
לא ברורה לי השאלה (דומני שיש טעות בציטוט)
בברכה. יוסי בן ארזה
למאן דס"ל יש זיקה, לכאורה כמו שהוא אסור באמה ואחותה, היר לכאורה אסורה אף בבנו ובשאר קרוביו.
וא"כ בחד אחא ולא מית, אמאי אין האח הנולד אסור בה מדין אשת אחיו - של השני,
דהיינו אפילו אם לא היה מתחדש דינא דאשת אחיו שלא היה בעולמו, הרי הוא אסור עליו, שדנים אותה כאשת האח החי?
(לא בטוח שהבנתי). לולא דין אשת אחיו שלא היה בעולמו, הרי היא כיבמה שנפלה לפני שני אחים, שאינה אסורה משום אשת אחיו.
פסח כשר ושמח. יוסי בן ארזה
לכאורה זה אינו, שגם אילולי המיעוט של אשת אחיו שלא היה בעולמו, הרי לא נפילה לפניו.
אבל עיקר קושייתי היתה מבוססת על זה, שמבואר בגמרא שאם מת האח החי, נחשב כאילו היא נופלת ל]ני הנולד מכחה, דהיינו שדנים אותה כאשת החי,
אם אין איסור משום אשת אח שלא היה בעולמו אין כאן גם איסור אשת אח בזיקה.
יב"א