דף טז:
בין שהוא בן ברית בין שאינו בן ברית כו׳
פירש״י - שאינו מהול.
וקשה, מה עם ערל שמתו אחיו מחמת מילה או גוי שמל?
מדוע לא פירש שאינו בן ברית = גוי. (עיין רש״י בבא קמא ט: של בן ברית - לאפוקי נכרי כו׳)
תודה,
שמואל
נ"ל שרש"י לא רצה לכתוב בפירוש גוי מפני האיבה וכד', וכתב שאינו מהול שזה בעצם כינוי לגויים בתנ"ך ('ערלים'), וכדברי המשנה בנדרים שהגויים אפילו מולים נקראו ערלים וישראל אפילו שלא מל נקרא מהול.
יוסי בן ארזה
יישר כח. אולם עיין בבא קמא ט: