לכבוד מו"ר הרה"ג שליט"א אחדשה"ט
רש"י עבודה זרה ח:
דיני קנסות - אונס ומפתה ושלשים של עבד שנתנה תורה קצבה אחת ליקר ולזולל ומאחר שלא ישבו בלשכת הגזית לא דנו ובטלו דיני קנסות דכתיב בתשלומי "כפל" שהוא קנס אשר ירשיעון אלהים דהיינו מומחין וסמוכין בשם רבי כדאמרינן בסנהדרין ומי שאינו סמוך אינו דן דיני קנסות
יש להעיר מדוע בתחילה הביא רש"י אונס ומפתה ושלשים של עבד ולא כתב כפל ולבסוף הביא כפל, הול"ל כפל בהדי אינך. וצ"ע בזה.
החותם בכבוד רב,
שמואל דוד בערקאוויטש
לייקווד
בספר מרבה אמונה כתב שיש לגרוס כאן שתי דיבורי המתחיל ברש"י ולפי זה ניתן ליישב קושייתך. בראשון הוא כותב מהם דיני קנסות, ומדגים באונס ומפתה ול' של עבד משום שרוצה להוכיח שבין אם מדובר במוכת שחין או במיוחסת, וכן בעבד חזק או חלש, אחת דינם לגבי קנס, כי קנס הוא קצוב ללא הבדל בין האנשים (וזה שייך רק באנשים ולא בכפל שאינו מתייחס לאיש), ולאחר מכן מתחיל ד"ה "ובטלו דיני קנסות" ורש"י כותב שהמקור שבטלו הוא בתשלומי כפל, ששם כתוב אלהים וילפינן מומחין.
יואל דומב