מצאנו שבקרקע יש קול ומטלטלין לא. למה לבהמה יש קול? והא לא הוי עדים בסתם מכירה, כמו בקרקע. אדרבא הקנין הוי אפילו ללא עדים כדמוכח מתוס' ד"ה לא איברו סהדי אלא לשיקרי בקיד' סב:, ונ"ל בס"ד דקנין של בהמות מסתם לא הוי בעדים.וצ"ב. שכמ"ה
אהרן ברכה
מילנו, איטליה
נראה לי שאין ענינו של קול מצד עדים, אלא כל דבר שהוא דבר גדול במציאות יש לו קול בשינוי רשות, ובהמה הוא דבר גדול. וסתם מטלטלין הוי דבר המטלטל מיד ליד, ולכן אין בו קול.
כל טוב,
יעקב מנטרוז
וזה דוקא הקושיה. אם לכל דבר גדול יש קול בשנוי רשות בלבד, למה צריכים ב' עדים בכלל כדאיתא בב"ב פרק חזקת הבתים.שכמ"ה
ענין הקול כאן שונה מענין קול בבבא בתרא. כאן סובר רבא (בלישנא בתרא) שבהמת ארנונה פטור מעיקר הדין מכיון שיש יד גוי באמצע. ומוכרח מפירוש הר"ח שסובר רבא שאע"פ שלא יתן את הבכור לכהן, לא יחשדנו הרואה שהוא אינו נותן את הבכור לכהן שלא כדין, בגלל שיש קול לבהמות (משא"כ בענין חלה).
אבל בבבא בתרא הענין הוא האם יש קול חזק, דהיינו שברור שאם היה שלו היה מוחה בשעת מכירה (כדאיתא בר"ח מא:). ולומר שברור שהיה שומע מעסק זה היינו רק בעדים.
בברכת התורה,
יעקב מנטרוז