אמאי נקט דוקא ד' או ה'. שכמ"ה
אהרן ברכה
מילנו, איטליה
א) היעב"ץ (בהגהות שנדפסו בסוף המסכת) כותב שבגמרא שבת דף פ"ז ע"ב מבואר שיציאת מצרים, שהיה בט"ו בניסן, היה ביום חמישי. ואם כן נמצא שראש חודש ניסן גם היה ביום חמישי שבועיים קודם. ואם כן יום ב' ניסן היה בערב שבת. ובפסחים דף י"ג ע"א מבואר שאין אליהו בא לבשר על הגאולה בערב שבת ולכן ודאי שלא אמר משה רבינו פרשה זו, שיש בה בשורת יציאת מצרים בערב שבת. ויום ג' ניסן שהיה שבת גם כן פשוט לגמרא שלא אמר להם כיון שאינה מצוה הנוגע בו ביום. והנצי"ב בספרו מרומי שדה, הוסיף לפרש שאין מלמדים פרשה חדשה בשבת כמו שמבואר בגמרא נדרים דף ל"ז ע"ב. ולכן לא רצה הגמרא להקשות משני ימים אלו והקשה מימים הראשונים שאחריהם. ויש לציין דבתוספות ד"ה ממאי כתבו שהגמרא מקשה מיום ג' או ד' לחודש, וכנראה שהיה להם גירסא אחרת בגמרא.
ב) אם הכונה היתה לשאול למה הגמרא הקשה משני ימים ולא מספיק להקשות מאחד מהם נראה לומר כמו שכתבו התוספות בסוכה דף ב ע"ב דדרך אנשים לדבר ככה. וכן מתרץ הגמרא בשבת דף קכ"ז ע"א.
דוב פרידמן