כתובות ו. ולנהרדעי מאי קאמר שמואל מותר ליכנס בפירצה דחוקה, והא מותר ליכנס אפילו בפירצה שאינה דחוקה!
אסף
איני מבין השאלה. החידוש שאפילו בדחוקה מותר אעפ"י שמפיל צרורות.
בברכה
יב"א
כלומר הרי נהרדעי אומרים ששמואל שרי להיכנס אפילו כשהפתח סגור אם כן למה שמואל צריך לומר שמותר להיכנס בפירצה דחוקה הרי אם אפשר לפתוח פתח לגמרי אז כל שכן שמותר כשהפירצה דחוקה עכשיו אם שמואל אומר שמותר להיכנס בפירצה דחוקה משמע דוקא בדחוקה ולא כשהפתח סגור וקשיא לנהרדעי דאמרי שמואל שרי
כנראה שמואל דיבר על פירצה ממש (וכן מדויק מלשון רש"י), הלכך אף למי שאוסר ביאה ראשונה בבתולה, מודה בביאה שניה כשם שמותר להיכנס בפירצה דחוקה.
לא הבנתי... מה הכוונה ששמואל דיבר על פירצה ממש. נהרדעי אמרי שמואל שרי ביאה ראשונה, והרי שמואל אמר שמותר להיכנס לפירצה דחוקה, ומשמע מדבריו דוקא פירצה דחוקה אבל ביאה ראשונה לא.
כוונתי היתה ששמואל דיבר על פירצה ממש בבנין, שזה ודאי אין מותר אלא כשהפירצה קיימת ורק משיר בה צרורות, ולא עשיית פירצה מלכתחילה.