More Discussions for this daf
1. Eggs inside a chicken on Yom Tov 2. Tosfos 3. Nolad as Muktzah
4. Muktzah & Tevel 5. Tosfos DH u'Beis Hillel, Tosfos DH Gabei 6. Hachana d'Rabah
7. Eruv Tavshilin 8. Eruv Tavshilin for Gebrochts 9. Beit Shamai's Chidush
10. Hachanah from Shabbos for a weekday 11. Hachanah by cooking and baking 12. The Heter to use a broken utensil
13. Introduction to Muktzah 14. Beis Hillel/Beis Shamai 15. Addition to Insight
16. Possible mistake 17. Hachanah d'Rabah 18. תוספות
19. ביצה שנולדה ביו"ט 20. רש״י ד״ה ומי אמר רב נחמן הכי 21. רש״י ד״ה ומי אמר רב נחמן הכי
22. תוד"ה אולכא דאיפרת
דיונים על הדף - ביצה ב

שמואל דוד ברקוביץ שואל:

הערות ודיוקים בגמרא ורש״י מסכת ביצה (דף היומי)

א) ביצה ב.

רש״י ד״ה ומי אמר רב נחמן הכי - דבית הלל כר' יהודה

צ״ע קצת מדוע לא נקט נמי דבית שמאי כרבי שמעון, ובפרט שדברי ב״ש נזכרים קודם ב״ה.

שו״ר בצל״ח שהעיר בזה עיין שם, וע״ע פני יהושע.

ב) ביצה ג.

רש״י ד״ה שמא יסחוט - וסחיטת פירות תולדה דדש היא שמפרקן מתוך זג שלהן כמפרק תבואה מקש שלה

ד״ה ומשקין בלועין - בחרצן וזבין לחוץ.

פתח בזג וסיים בחרצן וצ״ע בזה.

שו״ר ברש״ש שהעיר בזה ולא תירץ.

ג) ביצה ו.

אמר רבא מת ביום טוב ראשון יתעסקו בו עממים מת ביו"ט שני יתעסקו בו ישראל ״ואפילו בשני ימים טובים של ר"ה״ מה שאין כן בביצה

לכאורה הלשון ק״ק, והכי הול״ל ואפילו ביום טוב שני של ראש השנה, וצ״ע.

ד) ביצה ח.

רש״י ד״ה פטור עליה - כדמפרש טעמא בפ"ק דחגיגה דכיון דאינו צריך אלא לעפרה ולא לגומא אינו בונה ולא חורש אלא מקלקל וכל המקלקלים פטורים

צ״ע מדוע ציין למסכת חגיגה ולא למסכת שבת. חדא, ששם עיקר הסוגיא. ועוד, מסכת שבת קודם למסכת חגיגה בסדר מועד.

ה) ביצה ח:

רש״י ד״ה הכניס עפר לכסות בו צואה - ביום טוב שיש לו תינוק וירא שמא יטיל רעי ביו"ט לפניו

ד״ה אסור לכסות בו צואה - אם יש לו תינוק ״קטן״ והטיל צואה ביום טוב מאי טעמא דם צפור ודאי היה לו שישחטנו ויהא צריך כסוי אבל הצואה ספק הוא אם יארע במקום המאוס לו ודעתו לודאי ולא לספק

מדוע כאן הוסיף רש״י תיבת קטן, וצ״ע.

החותם בכבוד רב,

שמואל דוד בערקאוויטש

הכולל משיב:

ב. יתכן שרש"י רצה לנקוט גם אליבא דר' יהודה (דמיירי בהמשך) דס"ל בנזיר פ"ו מ"ב שהחרצנים הם החיצוניים והזגים הפנימיים.

ג. יש חידוש מסוים גם ביו"ט ראשון, דלא נימא כיון דיומא אריכתא הוא התירו חכמים ע"י ישראל גם ביו"ט ראשון, כדי שלא לעשות חילוק בין שני הימים, קמ"ל שגם ביו"ט ראשון של ר"ה לא התירו אלא ע"י עממין.

ד. בחגיגה מפורש המקור - משום מלאכת מחשבת.

ה. לרבותא שאפילו תינוק קטן שאין בו דעת לשלוט על נקביו, אינו אלא ספק.

בברכה.

יוסי בן ארזה