1.
שמואל דוד בערקאוויץ שואל:
לכבוד מו״ר הרה״ג שליט״א אחדשה״ט
א) בבא בתרא ב:
ת"ש כופין אותו לבנות בית שער ודלת לחצר ש"מ היזק ראיה שמיה היזק ״הזיקא דרבים שאני ודיחיד לא״ ת"ש אין חולקין את החצר עד שיהא בה ד' אמות כו׳
לכאורה ״ודיחיד לא״ כפל לשון הוא ומיותר, ואפשר ״ודיחיד לא״ הוא חלק של השאלה הבא וכוונת הגמרא ודיחיד לא, בתמיה, ת״ש כו׳ ועיין רש״י ותוספות. ועיין רבינו גרשום.
ב) דף ד.
רש״י ד״ה שישא - שיש ירוק שקורין ביי"ש ומרמרא - שיש לבן כוחלא - שיש ״צבוע כעין״ כחול
לכאורה משמע מרש״י דליכא מציאות של שיש כחול רק צובעים אותו כחול.
החותם בכבוד גדול,
שמואל דוד בערקאוויטש
2.
הכולל משיב:
א) אכן ההבנה הפשוטה היא כפי ה'אפשר' שכתבת.
ב) נכון.
יוסי בן ארזה