שאלות על רש"י

1)

רש"י: יש מרבותינו שנחלקו על זאת ודרשו וכו': למה לא פירשו כפשוטו?

1.

גור אריה: הוקשה להם שכל עשב השדה נשבר- גם האפילות? אלא שפלאי פלאות נעשו להם.

2)

רש"י: יש מרבותינו שנחלקו על זאת ודרשו וכו': רא"ם: כיצד יפרשו את הפסוק הקודם- "כי השעורה אביב והפשתה גבעול", משמע שאם הן לא היו גבעול- לא הוכו?

1.

גור אריה: כך פרוש הפסוק- הפשתה והשעורה הוכו לגמרי כי הן אביב וגבעול, אבל העשב הרך לא הוכה לגמרי, ואילו החטה והכוסמת לא הוכו בכלל כי פלאות נעשו להם. 1

2.

גור אריה: כך פרוש הפסוק- לפשתה ולשעורה לא נעשה נס כי הם גבעול (ולא נעשה להם נס כל כך גדול שלא ישברו מהברד), אבל לחטה והכוסמת האפילות נעשה נס שלא ילקו כמו כל עשב השדה. 2


1

עי' בהערה שבשאלה הבאה מה שיש לדון בדברי הגור אריה.

2

לפרוש הראשון העשב הרך הוכה קצת, ואילו לפרוש זה כל עשב השדה לקה לגמרי, אלא שהיה מקום שיעשה נס לפשתה ולשעורה כמו לחטה והכוסמת, וזה לא קרה כי הן קשות והם לא היו ראויים לנס כל כך גדול. וע"ע מה שכתבנו בהערה שבשאלה הבאה שאולי הנידון כאן הוא לא מצד זכותם של המצרים.

3)

רש"י: פלאי פלאות נעשו להם: למה נעשה להם נס זה?

1.

גור אריה (לקמן 10:1): ה' השאיר את החטה והכוסמת כדי שיבא הארבה ויכלה אותם, כי על ידי הארבה יתגלה שם ה' ככתוב (לקמן 10:2) "ולמען תספר באזני בנך". 1


1

נמצא שנעשה נס לחטה ולכוסמת על מנת להכות את המצרים במכה נוספת, ויש להקשות ממה שהובא בשאלה הקודמת מהגור אריה (תשובה 2) שלא נעשה נס גם לשעורה והפשתה כי לא נעשה להם נס גדול כל כך, משמע לכאורה שהנס היה לטובת מצרים ולכן הוא היה תלוי בזכותם? אולי לא זו הכוונה לעיל, אלא שה' עשה נס לחטה ולכוסמת כדי להכות את המצרים, אבל לא עשה שינוי גדול מדרכי הטבע להציל גם את השעורה והפשתה, וזה לא קשור לזכויות של המצרים. גם לתשובה 1 דלעיל יש לדון שהעשב הרך הוכה קצת ולחטה והכוסמת נעשה נס שלא הוכו כלל, ואם היה זה בשביל שיאכלם הארבה, לשם מה נעשה נס שהם לא יוכו בכלל? אולי מצד הארבה אין הבדל אם החטה והכוסמת כבר הוכו קצת, אבל יש בזה מכה גדולה יותר למצרים בכך שהארבה אכל תבואה טובה הראויה לבני אדם.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים